Fondhandläggare till nystartad avdelning | Hornstull
Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm,
Botkyrka,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige Pensionsmyndigheten ansvarar för den tredje största fondplattformen i världen ? som består av en tredjedel av svenska sparares fondplaceringar. I och med ett nytt regeringsuppdrag och nya lagförslag som träder i kraft står vi inför ett viktigt uppdrag i syfte att stärka kundskyddet och uppmuntra till hållbara placeringar.
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet
I vårt uppdrag ingår att administrera premiepensionen och tillhandahålla ett fondtorg till pensionsspararna. Fondtorgsavdelningen består av 28 medarbetare fördelade på tre enheter. Enheten för förvaltning av fondtorget ansvarar för kontroll och uppföljning av fonder och fondbolag på fondtorget samt för avtalsförvaltning.
Nu söker vi flera handläggare för visstidsanställning på 6 månader med eventuell förlängning för att kunna hantera stora inkommande volymer i vår handläggning av fondärenden.
Vi sitter i ljusa och moderna lokaler i nära anslutning till Hornstulls t-bana.
Som fondhandläggare kommer du att delta i hanteringen av ett nytt och omfattande ansökningsförfarande från fonder som vill ansöka till fondtorget. Du kommer att arbeta både självständigt och i nära samarbete med andra fondhandläggare, fondutredare och övriga medarbetare på fondtorgsavdelningen. Vi förväntar oss höga handläggningsvolymer och därför kommer enheten att tillfälligt förstärkas med både anställda och konsulter.
Vårt handläggningsförfarande sker i tre steg och som fondhandläggare ansvarar du för det första steget ? att ärendet är komplett på ett sånt sätt att enhetens fondutredare kan arbeta vidare med ärendet. För att lyckas i rollen har du förmågan att sätta dig in i stora mängder information och snabbt skapa dig en överblick. Arbetet kräver inte att du har jobbat med fonder eller finansiella produkter tidigare (även om vi tror att det är en fördel), men en förutsättning är att du har erfarenhet och fallenhet för att läsa och förstå komplexa handlingar. En del av handlingarna kan komma att vara på engelska. I arbetet kommer du också ha en del kontakt med externa aktörer.
Publiceringsdatum2018-09-24Erfarenhet och utbildningVi söker dig som har:
• Akademisk utbildning, gärna inom ekonomi eller juridik
• Minst 2 års erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning, alternativt granskningsarbete inom näringslivsområdet
• Erfarenhet av att läsa och förstå komplexa handlingar
• Goda kunskaper i engelska
Meriterande är:
• Goda kunskaper om fonder eller andra finansiella produkter
• Erfarenhet av att tolka juridisk text
• Erfarenhet av handläggning där materialet kan vara komplext.
• Erfarenhet av handläggning av ärenden enligt fastställda arbetsprocesser
Dina egenskaperDu är en noggrann person med känsla för kvalitet, samtidigt som du har förmågan att balansera kvalitet med kvantitet. Du trivs att arbeta mot uppsatta mål och har förmågan att hantera flera arbetsuppgifter parallellt. I ditt eget arbete är du trygg och självgående och har förmågan att driva ditt arbete framåt på ett metodiskt och strukturerat sätt. Du har lätt för förändring och kan anpassa dig efter nya förutsättningar eller nya arbetssätt.
Vid urvalet kommer vi att lägga särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig informationDå anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.
Tjänsten är en visstidsanställning under 6 månader, med eventuell förlängning.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta:
enhetschef Christian Lundström, tel. 010-454 25 42
Fackliga representanter:
Anna-Karin Åhrman Cortelius, SACO, 010-454 39 14
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53
Din ansökan vill vi ha senast den . Ange gärna diarienummer PSL 2018-100 i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Visstid 2018-12-01 - 2019-06-01
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-10-15
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2018-100
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPensionsmyndigheten
AdressPensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm
KontorsadressHornsgatan 168
Jobbnummer 4363128
Observera att sista ansökningsdag har passerat.