Flykting- och bosamordnare i Salems kommun
Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
2016-05-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Flykting- och bosamordnare i Salems kommun" (publicerad 2016-07-21) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Salem,
Botkyrka,
Ekerö,
Södertälje,
Huddinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem,
Botkyrka,
Södertälje,
Stockholm,
Österåker eller i
hela Sverige Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Arbete och försörjning är beläget i fina lokaler i Söderby Park och är en del av socialförvaltningen. Verksamhetsområdet består av Vuxenenheten och Arbetsmarknadsenheten som har varsin enhetschef och en övergripande verksamhetschef.
Inom Vuxenenheten där denna tjänst är placerad, arbetar vi med etableringsfrågor och flyktingar, bofrågor, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning samt beroendeproblematik. Vi har också det kommunövergripande ansvaret för frågor gällande våld i nära relationer samt utreder och fattar beslut om insatser kring detta. Vi är samlokaliserade med Landstingets beroendemottagning.
Arbetsmarknadsenheten hjälper deltagarna ut i arbete/studier. Salem ingår i Samordningsförbundet Huddinge-Botkyrka-Salem där vi tillsammans driver flera projekt.
Vi söker en flykting- och bosamordnare som brinner för socialt förändringsarbete, är bra på logistik, gillar att ha många järn i elden och uppskattar att den ena dagen inte är den andra lik.
Publiceringsdatum2016-05-04Dina arbetsuppgifterBoendefrågor samt arbete med flyktingar i etableringsprocessen har blivit en allt större del av arbetsuppgifterna på Vuxenenheten. Vi utökar därför vår enhet med en ny tjänst som ska jobba med dessa frågor i tätt samarbete med övriga inom både enheten, socialtförvaltningen, resten av kommunen samt Arbetsförmedlingen och Migrationsverket. Bostadsbolag och privata uthyrare kommer också finnas med som samarbetspartners.
Vuxenenheten i Salem tar emot och hjälper anvisningsflyktingarna att etablera sig i kommunen och vi tar även emot anknytningsfamiljer som vi slussar in i samhället. En av dina huvudarbetsuppgifter är att ha kontakt med klienterna/flyktingarna utifrån olika aspekter i deras etablering. Du kommer ha rollen som kontaktperson gentemot AF i etableringsfrågor och sköta etableringsadministrationen
Du kommer även ta hand om anknytningsfamiljer samt träffa ensamkommande flyktingbarn som är på väg att fylla 21. En av arbetsuppgifterna kommer vara att delta i mer övergripande nätverk avseende etableringsfrågor inom Södertörn, att samverka med frivilligorganisationer samt att upprätta och uppdatera Salems rutiner gällande etablering. Du kommer som bosamordnare ha ansvar för Vuxenenhetens sociala kontrakt och kommer utreda nya ansökningar och följa upp genomförandeplaner. Du kommer även förnya eller avveckla de befintliga sociala kontrakten. Salems kommun erbjuder även möjligheter att få kommunal hyresgaranti där ditt arbete blir att utreda dessa. På en mer övergripande nivå kommer du delta i samverkansmöten med bostadsföretag och medverka i andra forum inom socialförvaltning och kommun gällande bostäder.
Vi har extern handledning. IT-systemet heter Treserva och inom enheten arbetar vi med bland annat Instrument X, MI, ASI, ÅP och MET.
KvalifikationerDu som söker har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du får gärna ha erfarenhet av arbete med etableringsfrågor från kommunal sektor, både på individ och/eller mer övergripande nivå. Att du arbetat med etableringsärenden eller någon annan form av myndighetsutövning är kvalificerande, tex ekonomiskt bistånd. Du är stresstålig, har stor förståelse för förändringar och räds inte snabba beslut. Du har väldigt god samarbetsförmåga då du kommer att ha kontakt med interna och externa samarbetspartners. Du har god analysförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. I arbetet behöver du vara strukturerad, flexibel, psykiskt stabil och kunna arbeta självständigt. Du talar gärna flera språk och har körkort.
Anställningsvilkor
Tillsvidare
Heltid
Tillträde enl överenskommelse.
Vi tillämpar flextid och arbetar längre på måndagar och går hem tidigare på fedagar. Heltid motsvarar 38,75 tim/vecka.
Sista dag att ansöka är 2016-05-22
Vår lilla enhet, 7 socialsekreterare, en administrativ assistent och en enhetschef, ser fram mot din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-05-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktEmma Nordvall, Enhetschef 08-532 59 986
emma.nordvall@salem.seFöretagSalems kommun
AdressSalems kommun
Rönninge
14480 14480
KontorsadressRönninge
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2826782
Observera att sista ansökningsdag har passerat.