Finansdepartementet söker en enhetsadministratör

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2024-08-01


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Enheten för försäkring, pension och myndighetsstyrning, Finansdepartementet
Är du en effektiv och erfaren administratör som gillar samarbete och varierande arbetsuppgifter? Vi söker dig som trivs att jobba i en roll som administrativt stöd till chefer och handläggare. Som medarbetare på Finansdepartementet får du ett variationsrikt arbete i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Finansmarknadsavdelningen ansvarar för att ta fram underlag för regeringens politik rörande den finansiella sektorn. Enheten för försäkring, pension och myndighetsstyrning är en av fyra enheter på avdelningen och ansvarar för framtagande av policy och lagstiftning som rör försäkring, tjänstepension, AP-fonderna och förvalet inom premiepensionen. Enheten har också ansvar för myndigheter som är centrala för finansmarknaden: Finansinspektionen, Riksgäldskontoret och AP-fonderna. Dessutom ansvarar enheten för samordning av cybersäkerhet på finansmarknadsområdet och för framtagande av riktlinjer för statsskuldens förvaltning samt utvärdering av statens upplåning och skuldförvaltning. På enheten arbetar 14 personer.

Vi söker nu en administratör till enheten. Du kommer att ha en central roll i många av de processer och verksamheter som Finansmarknadsavdelningen ansvarar för. I arbetet har du ett nära samarbete med de andra administratörerna på avdelningen och tillsammans ansvarar ni för det administrativa arbetet på alla fyra enheter på avdelningen.

Du säkerställer och bidrar till effektiva administrativa rutiner och stöttar enhetens och avdelningens medarbetare och chefer med varierande administrativa uppgifter. Du kommer även ansvara för avdelningsgemensamma funktioner. I det dagliga arbetet ingår många olika arbetsuppgifter, bland annat;

• ärendehantering, t.ex. regeringsärenden, riksdagsfrågor och interpellationer
• diarieföring, sammanställande av akter och arkivering
• hantera mallar, remisser och tillgänglighetsanpassning för lagstiftningsprodukter, t.ex. lagrådsremisser, propositioner, skrivelser m.m.
• samordningsansvar för avdelningens beredningar för politisk ledning
• mötesadministration
• fakturahantering och viss reseadministration
• bevaka funktionsbrevlådor
• beställning av varor och tjänster
• hantering av behörigheter i olika plattformar

Du kommer att arbeta såväl självständigt som nära chefer och övriga medarbetare. Arbetet innebär tidvis ett högt tempo med korta deadlines, och kräver noggrannhet samt god förmåga att arbeta under tidspress. I gengäld får du en variationsrik vardag med goda möjligheter att utveckla både dig själv och verksamheten.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Publiceringsdatum
2024-08-01

Bakgrund
Som enhetsassistent har du relevant gymnasieutbildning. Har du erfarenheter från Regeringskansliet eller annan myndighet ser vi det som meriterande. Vi förutsätter att du har god IT-kompetens och vana av Office-paketet. Det är meriterande om du även har erfarenhet från Sharepoint och Regeringskansliets mallar och videokonferenssystem.

I den här tjänsten är det ett krav att du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska. Vi ser det också som en merit att du besitter goda kunskaper i engelska, såväl skriftligt som muntligt.

Dina egenskaper
För att trivas hos oss behöver du vara noggrann, strukturerad och ha en god servicekänsla. Det är viktigt att du är förutseende och drivande samtidigt som du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du trivs både i en självständig roll där du tar eget ansvar och i samarbete med kollegor.

Övrig information
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Anna Widenfalk, enhetschef elle Carl Garellick, HR-handläggare. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson för ST och Lotta Nordqvist för Saco. Samtliga nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 augusti 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Ersättning
-

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Jobbnummer
8820274


Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: