Familjerättssekreterare/Familjehemssekreterare

Hylte kommun / Administratörsjobb / Hylte
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Hylte, Värnamo, Alvesta, Ljungby, Växjö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Hylte kommun i Hylte

Hylte-lite enklare
Livet i Hylte är lite enklare. Här lever människorna nära varandra och det är naturligt att hjälpas åt. Kommunen ligger vackert inbäddad på gränsen mellan den halländska och småländska landsbygden och här finns goda boendemiljöer nära naturen och ett engagerat föreningsliv.
Det finns många fördelar med att arbeta i en mindre kommun som Hylte. Vi har korta beslutsvägar och du kan vara med och påverka såväl verksamheten som din egen utveckling. I Hylte kommun arbetar runt 900 personer på 48 arbetsplatser.
För oss är du viktig och vi arbetar för att skapa en bra arbetsmiljö med ett gott arbetsklimat som vi alla känner oss stolta över. Vi erbjuder dig ett tryggt och meningsfullt arbete där du kan göra skillnad.

Enheten Socialtjänst Barn och Unga Socialtjänstens Barn och Unga är en del av Hylte kommuns socialtjänst. Vi har idag en uppdelning med utredning barn och unga, öppenvård & öppen förskola, utredning ensamkommande barn, familjerätt och familjehem, administration samt två 1:e socialsekreterare.
Vi söker nu två familjerättssekreterare/familjehemsserkreterare

Publiceringsdatum
2016-10-03

Dina arbetsuppgifter
För att säkerställa kompetens och kontinuitet och möjlighet till att arbeta tillsamman med kollega med samma arbetsuppgifter är tjänsterna delade. Du arbetar både som familjerättssekreterare och familjehemssekreterare.
Arbetsuppgifterna som familjerättssekreterare innebär att handlägga ärenden inom familjerätt såsom utredning av vårdnad, boende och umgänge, faderskapsärenden, adoption och samarbetssamtal.

Arbetet som familjehemssekreterare innebär att rekrytera, utbilda och handleda familjehem. Det innebär bl a att intervjua tilltänkta familjehem, anordna utbildning för familjehemmen samt ge stöd och vägledning i uppdragen. Du matchar familjehem med de barn och ungdomar som behöver placeras, fastställer ersättningsnivåer för familjehem samt upprättar avtal för uppdragstagaren.

Kompetenser
• Socionomexamen
• B-körkort

Meriterande
• Minst två års dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialt arbete.
• Meriterande är erfarenhet av att arbeta med familjerättsliga- och familjehemsfrågor.

Dina personliga egenskaper
Som person är du noggrann, social, flexibel och har lätt för att samarbeta.

Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta rättssäkra lösningar. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Du ska vara engagerad och aktivt delta i utvecklingsarbetet. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare/ Heltid

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-10-14
Ange följande referens när du ansöker: Hylte:2016:144
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Hylte Kommun

Adress
Hylte Kommun
Storgatan 8
31480 Hyltebruk

Kontorsadress
se hemsida

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
3081310

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Hylte kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Hylte kommun: