Familjerätt och Familjehemssekreterare

Flens Kommun / Socialsekreterarjobb / Flen
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Flen, Katrineholm, Eskilstuna, Gnesta, Vingåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Flens Kommun i Flen

Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!

Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.

Avdelningen Individ och familj och egen försörjning är en avdelning av tre inom Socialförvaltningen. Avdelningen ansvarar för Flens kommuns utrednings- och insatsarbete, egen försörjning samt vuxenutbildning. Utredningsenheten Barn unga och vuxna, förhandsbedömer, utreder och följer upp beviljade insatser enligt socialtjänstlagen, lagen om vård av unga samt lagen om vård av missbrukare i vissa fall. Vi utreder och handleder även familjehem och andra uppdragstagare samt familjerätt.



Vi utökar bemanningen inom familjerätt och familjehemsekreterargruppen med en delad tjänst som kommer att arbeta med både familjerätt och handläggning utav familjehem.



Publiceringsdatum
2021-03-22

Dina arbetsuppgifter
Som familjerättssekreterare så kommer du att arbeta med vårdnad och umgängesutredningar, yttranden, samarbetssamtal, faderskap, adoptionsutredningar, utredningar gällande särskild förordnade vårdnadshavare samt andra frågor enligt föräldrabalken.

Som familjehemssekreterare är arbetsuppgifterna att rekrytera, utreda, utbilda och handleda uppdragstagare - familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner med stöd av olika metoder som Brafam, Familjehemsvinjetter, Ett hem att växa i. Målet är att utgå från det tredelade föräldraskapet; socialtjänsten, familjehemmet och familjen. Nära samarbete med socialsekreteraren för barnet och andra samarbetspartners är en viktig del i arbetet för att bäst se till barnets behov.

Vi arbetar enligt BBIC och använder oss av verksamhetssystemet Pulsen Combine.

Vem söker vi?

Vi söker dig som vill vara med och utveckla Flens socialtjänst och arbeta för att de individer som behöver vårt stöd får bästa möjliga mottagande och de insatser som behövs. Du är utbildad socionom eller det som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av främst familjerättsarbete men även erfarenhet som familjehemsekreterare är meriterande.

Du är trygg i dig själv och har god förmåga till att arbeta både självständigt och tillsammans med andra parter. Du behöver vara flexibel men också ha struktur och förstå vikten av ett gott samarbete med alla aktörer som finns runt barn och familj. Arbetet både som familjerättssekreterare och familjehemssekreterare kräver god förmåga i att skapa relationer, kommunicera och kunna hantera svåra situationer. God dokumentationsvana behövs.

Har du utbildning inom samarbetsamtal, VBU, juridik enligt familjerätten eller faderskapsutredning så är det meriterande.

För tjänsten behöver du ha B-körkort.



Vad erbjuder vi?

Vi erbjuder ett spännande, meningsfullt och varierande arbete i en liten kommun med korta beslutsvägar. Hos oss får du ett nära chefsstöd, extern handledning och möjligheter till kompetensutveckling. Vi vill att du ska trivas, må bra och utvecklas med oss i Flens kommun. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag. Självklart omfattas din anställning av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.

Välkommen in med din ansökan

Antal tjänster: 1 tjänst
Tjänstgöringsgrad: 100%
Tillsättning: Enligt överenskommelse.

Läs gärna mer om kommunens arbete på www.flen.se och följ oss på instagram, där heter vi tillsammansarviflen.

Kontaktperson för detta jobb
Elleonor Kjellström Enhetschef utredningsenheten
Tel 0157-430449, elleonor.kjellström@flen.se

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Flens kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Flens kommun (org.nr 212000-0332), https://www.flen.se/sv/Om-Flens-kommun/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb1/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Flens Kommun

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Flens Kommun

Jobbnummer
5644941

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Flens Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Flens Kommun: