Familjehemssekreterare Lerums kommun
Lerums kommun, Placeringsenheten / Socialsekreterarjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Lerum,
Härryda,
Partille,
Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lerums kommun, Placeringsenheten i Lerum Vi vill ha dig som kollega!
Vi söker en socialsekreterare och hoppas att du vill komma till oss.
Hos oss kommer du får vara med och utveckla familjehemsvården och vara en viktig del av ett team som arbetar för en trygg och meningsfull vardag för våra placerade barn och unga. Vi har som mål att ha alla våra familjehem i egen regi.
Som socialsekreterare hos oss blir du en del av en arbetsgrupp där gemenskap och samverkan står i fokus. Vi hjälps åt, kommer med idéer, driver utveckling och delar med oss av kunskap till varandra. Tillsammans strävar vi efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion och återhämtning och stöd från arbetsledning i det dagliga arbetet.
Vi rekryterar nu en socialsekreterare till vår arbetsgrupp och söker dig som vill vara en del av vårt fortsatta utvecklingsarbete, där du tar eget ansvar och är drivande i utvecklingen av familjehemsvården. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ansvara för rekrytering, utredning och handledning av familjehem. Du kommer att arbeta i team med barnsekreterare och ingå i olika samverkansformer, både internt och externt.
På enheten arbetar fyra familjehemssekreterare sex barnsekreterare, tre familjerättssekreterare, samt två socialsekreterare som rekryterar och handleder kontaktfamiljer/ kontaktpersoner, två förste socialsekreterare samt enhetschef.
Vi är i slutet av en tvåårig implementering av Signs of safety och använder oss av Signs of safetys verktyg och förhållningssätt i arbetet med våra placerade barn, deras familjer och familjehem. Vi arbetar för att stärka barnets känsla av tillhörighet och delaktighet och inkluderar föräldrar och andra viktiga personer runt barnet i planeringen av vården.
Publiceringsdatum2024-04-26ArbetsuppgifterIntroduktion och arbetsuppgifter
Vi ger dig en individuell introduktion på arbetsplatsen samt en mentor under den tid du behöver; oavsett om du är ny eller erfaren i yrkesrollen. Du kommer tillsammans med dina kollegor att ingå i ett större nätverk där ni kan utbyta idéer och erfarenheter.
Dina främsta arbetsuppgifter är att ansvara för rekrytering och utredning av familjehem samt att ge regelbundet stöd och handledning till familjehemmen under deras uppdrag.
Vi arbetar i team, familjehemssekreterare och barnsekreterare runt barnet och ni planerar tillsammans ert arbete med utgångspunkt i barnets behov och situation. Då det ofta finns flera aktörer runt barnet förväntas du kunna samarbeta och samverka med andra men även kunna arbeta självständigt och fatta egna beslut.
Utöver det dagliga stödet du får av er förste socialsekreterare, får du tillsammans med gruppen regelbunden extern handledning.
KvalifikationerVilka kvalifikationer behövs för tjänsten?
Du ska ha socionomexamen och erfarenhet av familjehemsarbete/ placerade barn och unga samt erfarenhet av utredning och handledning till familjehem, vi ser gärna att du har någon form av handledarutbildning samt kunskap om Signs of safety. Du uttrycker dig väl i svenska, både i tal och i skrift och ser metodutveckling som en viktig del av arbetet. Du har också förmåga att arbeta självständigt och fatta egna beslut, reflektera, driva processer framåt och omvärldsbevaka. Körkort är ett krav för tjänsten.
Vi söker dig som är prestigelös, flexibel och kan ta eget ansvar och arbeta med att driva processer framåt. Du ska också var bra på att kommunicera och samarbeta med andra i en miljö där det stundtals kan vara ett högt tempo. Du behöver vara noggrann och stresstålig. Du är empatisk och vet vad ett gott bemötande innebär, både i möten med våra klienter och gentemot kollegor. Vi arbetar utifrån barnkonventionen och för att göra barnet delaktig i vården. Barnets inställning och synpunkter ska särskilt beaktas i vår planering av vården.
Som medarbetare hos oss har du tillgång till friskvårdsbidrag, gratis kaffe och frukt och möjlighet att semesterväxla. Vi har årsarbetstid och du förväntas kunna ha en viss flexibilitet med arbetstider. Viss kvällstid och resor förekommer.
Intervjuer kan påbörjas under ansökningstiden.
Tillträde enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-05-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C189982".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lerums kommun (org.nr 212000-1447)
Arbetsplats Lerums kommun, Placeringsenheten
Kontakt Enhetschef Placeringsenheten barn och unga
Annika Hallberg
annika.hallberg@lerum.se 0302-522373 Jobbnummer 8640100
Observera att sista ansökningsdag har passerat.