Familjehemssekreterare

Heby Kommun / Socialsekreterarjobb / Heby
2022-02-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare" (publicerad 2023-06-02) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Heby, Sala, Östhammar, Enköping, Västerås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Heby Kommun i Heby

Heby kommun är en växande och framtidsfokuserad landsbygdskommun där ledordet är hållbarhet. Vi erbjuder utvecklande arbetsplatser med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb. Som medarbetare hos oss blir du sedd, hörd och får växa tillsammans med dina kollegor. Vi påverkar människors liv, ger så bra service som möjligt till våra invånare och ansvarar för att utveckla vår kommun varje dag. Tillsammans skapar vi möjligheterna.

Heby kommun värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund och livserfarenhet.



Att arbeta hos oss kännetecknas av omväxling, inflytande, korta beslutsvägar och ett nära samarbete med kollegor och samverkanspartners både internt och externt.

Vi jobbar för EN socialtjänst vilket bl a innebär att vi förutom att ha ett nära samarbete även fysiskt organiserat det så att medarbetarna sitter samlade oavsett vilken enhet man jobbar i. Hos oss är dagarna omväxlande och du har stor frihet i hur du lägger upp ditt arbete.

Nu behöver vi förstärka vår enhet då vår fantastiska familjehemskonsulent slutar efter många år hos oss. Vi kommer att förstärka enheten med en familjehemssekreterare som tillsammans med vår familjehemssekreterare och barnuppföljare kommer att jobba nära varandra för att ge bästa möjliga service och insats till de vi finns till för, våra klienter och uppdragstagare.

DINA ARBETSUPPGIFTER
Familjehemssekreteraren rekryterar, utreder, stödjer och utbildar de som är eller kommer att bli våra jour- eller familjehem. Du bör ha god kännedom om familjehemssekreterarnas arbete och aktuell lagstiftning och ha administrativ vana då dokumentation och upprättande av avtal ingår i ditt arbete förutom bl a vägledning och utbildning till familjehemmen.

I dina arbetsuppgifter ingår att ha förmåga att rekrytera nya familjehem och sedan skaffa dig god kännedom om våra familjehem för kunna matcha en familj med ett barn i behov av en placering vilket är en central roll i familjehemssekreterares arbete. Du kommer att utreda intresserade personer som vill bli familjehem samt att skriva matchningsutredningar och föredra dessa på nämnd vid behov. En mycket viktig del i arbetet är också att ge stöd till familjehemmen varför du behöver kunna agera följsamt utifrån att situationen förändras och behovet av stöd varierar. Du har förmåga att ta upp positiv och negativ feedback med familjehemmen på ett konstruktivt sätt och samtidigt vara ett stöd för dem kring detta. Det ställer krav på ett bra omdöme och förmåga att kunna prioritera och strukturera. Vi förutsätter att du har ett stort intresse för människor och förmåga att förena myndighetsutövning med värme och engagemang.

I arbetsuppgifterna ingår även att utbilda familjehem, samt tillsammans med din kollega att hålla i tematräffar med familjehemmen, det arbetet kan komma att ske på kvällstid.

Du har god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga likväl som du kan arbeta självständigt. Som familjehemssekreterare arbetar du utifrån det tredelade föräldraskapet där samverkan mellan familjehemmet, ursprungsfamiljen och socialtjänsten är av avgörande betydelse. Som familjehemssekreterare samarbetar du nära barnuppföljarna som du tillsammans med har förmånen att få följa barnen i livets alla med- och motgångar. I ett nära och öppet samarbete med din närmsta chef och med 1:e socialsekreterare förväntas du även delta aktivt i det interna utvecklingsarbetet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.

Du har en god strukturell förmåga och uttrycker dig på ett tydligt och korrekt sätt i både tal och skrift. Du ser utvecklingsarbete som en spännande och kreativ utmaning och har förmåga att ställa om till ändrade förutsättningar. Du är prestigelös och förstår vikten av att samarbeta för att tillsammans med andra kollegor och samarbetspartners kunna nå resultat. Du är nyfiken, modig och har lust att lära.

Vårt jobb är inte alltid enkelt men alltid meningsfullt!

Om du tycker detta låter spännande och utmanande kan du vara rätt person för oss.
Välkommen att utmanas hos oss!

Meriterande är om du har arbetat inom familjehemsvården tidigare och har jobbat i verksamhetssystemet Viva.

Du har körkort och kör bil.

Stort vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Tillsättning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattats.

Följ oss gärna på https://www.instagram.com/jobbaihebykommun/?hl=sv!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2022-02-07

Ersättning
Fast, individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Heby kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/19".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Heby kommun (org.nr 212000-2049)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
IFO Barn och familj

Kontakt
Ann-Sofie Holm, enhetschef
0224-36049

Jobbnummer
6315879

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Heby Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Heby Kommun: