Familjehemssekreterare
Socialtjänsten, Avesta kommun / Administratörsjobb / Avesta
2015-07-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare" (publicerad 2015-08-17) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Avesta,
Norberg,
Hedemora,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Socialtjänsten, Avesta kommun i Avesta Avesta 2020 - Något fantastiskt kommer att hända.
Avesta kommun är mitt inne i ett utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. År 2020 är vi 25 000 invånare, har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd, och vi vet att vi gjorde det tillsammans!
Vi söker nu en ny lagspelare till vår enhet på Barn-, familj- och vuxenheten. Hos oss är god sammanhållning och närhet till varandra viktiga ledord. Du kommer som familjehemssekreterare hos oss att ingå i ett team på 17 medarbetare som består av socialsekreterare, 1:e socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare samt enhetschef. På vår enhet finns leendet och skrattet trots allvarets närhet.
Publiceringsdatum2015-07-10ArbetsuppgifterVi söker nu 1 familjehemssekreterare riktad mot barn och unga.
Ditt uppdrag består i att tillsammans med våra två andra familjehemssekretrare rekrytera, utreda, stödja och handleda familjehem samt kontaktfamiljer/kontaktpersoner. I tjänsten ingår även att hålla i grundutbildning för våra familjehem. Du kommer som familjehemssekreterare att ha ett mycket nära samarbete med den särskilt utsedda socialsekreteraren för det placerade barnet eller ungdomen.
Ett intensivt arbete pågår för att förstärka och förbättra förutsättningarna inom vården i familjehem. Detta är ett led i en trygg och säker vård där grundutbildningen " Ett hem att växa i" är en del i arbetet.
I dina arbetsuppgifter ingår att vara aktiv i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för de personer som har behov av hjälp från oss. Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättsäkerheten inom den sociala barn- och ungomsvården. Vi kommer under hösten att fortsätta vår implementering av Signs of Safety som är ett säkerhetsorienterat, samarbetsstyrt och styrkebaserat arbetssätt.
På vår enhet har vi en nära arbetsledning av både enhetschef och 1:e socialsekreterare. Hos oss får du regelbundet intern vägledning i grupp och utöver detta finns arbetsledningen väldigt nära tillhands samtidigt som du kan använda dig av dina kollegor. Vi har även regelbunden extern processhandledning som bedrivs av konsult.
Lockas du av allt detta så har du nu chansen att bli en del i vårt team!
KvalifikationerDu som söker ska ha socionomexamen och god kunskap i gällande lagstiftning. Det är meriterande om du har aktuell kunskap genom att själv ha arbetat med handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården samt inom familjehemsvården. Du ska ha en positiv syn på människan och ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vi vill att du inger förtroende och trygghet samt har ett intresse för att utveckla vår verksamhet.
Som person behöver du framförallt vara lugn och stabil i stressade situationer och ha en förmåga att fokusera på rätt saker, samtidigt som du kan hålla fler bollar i luften och ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver att du är lyhörd och har lätt för att samarbeta och skapa och behålla goda relationer. Du behöver själv kunna ta ansvar för att strukturera och driva dina arbetsprocesser. Ibland blir det bakslag och du behöver ha förmåga att förbli motiverad, vara uthållig i ditt arbete samt kunna leverera lösningar vid konflikter på ett konstruktivt sätt.
Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Utbildning i BBIC, Signs of safety samt utbildningen Ett hem att växa i ses som meriterande. För tjänsten krävs B-körkort. Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar kommer du som ska bli anställd hos oss att behöva lämna ett utdrag från polisens belastningsregister. Ansökningsblankett finns på polisens hemsida.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön, individuell lön
FÖRMÅNER
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme/ friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-08-02
Ange följande referens när du ansöker: A489923
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktJohanna Hildensjö, Enhetschef 0226-645528
johanna.hildensjo@avesta.seAnne Hassel, 1:e socialsekreterare 0226-645324
anne.hassel@avesta.seFacklig kontaktEva Thomson, Vision 0226-645037
eva.thomson@avesta.seEva Holmqvist, SSR 0226-645343
eva.holmqvist@avesta.seFöretagSocialtjänsten, Avesta kommun
AdressSocialtjänsten, Avesta kommun
Markusgatan 25
77421 Avesta
KontorsadressMarkusgatan 25 77421 Avesta
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2345207
Observera att sista ansökningsdag har passerat.