Familjehemssekreterare
Ekerö kommun / Socialsekreterarjobb / Ekerö
2025-12-01
Visa alla socialsekreterarjobb i Ekerö,
Botkyrka,
Salem,
Södertälje,
Huddinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ekerö kommun i Ekerö,
Stockholm eller i
hela Sverige Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant - och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld - och vi ser fram emot din ansökan.
Barn och ungdomsenheten med utredningsteam och placeringsteam är en av fyra enheter inom IFO och arbetar med att utreda och följa upp insatser för barn som far illa på grund av förhållanden i hemmet eller på grund av eget beteende. På enheten arbetar socialsekreterare, barnhandläggare, familjehemssekreterare och en enhetschef. De övriga enheterna inom IFO är: Mottagnings- och vuxenenheten, Öppenvårdsenheten och Enheten för ekonomiskt bistånd.Jobba i Ekerö kommun
Publiceringsdatum2025-12-01Dina arbetsuppgifterDet finns många fördelar med att arbeta på Barn och ungdomsenheten - vi har möjlighet att jobba igenom ärenden i ett lugnt tempo och har tid att reflektera. Vi har en relativt låg arbetsbelastning och utrymme för utveckling. På enheten är alla kollegor måna om varandra och stöttar upp vid behov.
Vi söker nu en socionom som vill arbeta som familjehemssekreterare i placeringsteamet. Som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utbilda och handleda uppdragstagare, det vill säga familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Vi lägger stor vikt vid att ge ett bra stöd med hög kvalitet på handledning till våra uppdragstagare, alltid med barnet som vistas hos familjen i fokus. Vi söker en familjehemssekreterare som har tidigare erfarenhet av familjebehandlande arbete för att kunna ge bästa möjliga stöd till våra uppdragstagare i deras ofta komplexa uppdrag.
En familjehemssekreterare förutsätts ha en god förmåga att skapa en förtroendefull, kontinuerlig och tät kontakt med uppdragstagarna - samt ha mycket goda kunskaper om barn och barns utveckling. I tjänsten ingår att samarbeta med viktiga aktörer runt barnet/den unge.
Vi har goda möjligheter till flexibla arbetstider och möjlighet till hemarbete - hos oss får du som familjehemssekreterare stor möjlighet att lägga upp ditt arbete på ett sätt som passar dig.
Vårt kontor ligger centralt på Ekerö, bara 15 minuter med buss från Brommaplan eller 5 minuter från Jungfrusund (färja Ekeröleden). För dig som åker från Stockholm city går pendelbåt 89 från Klara Mälarstrand via Lilla Essingen och Ekensberg.
Vi arbetar med BBIC, MI och Signs of Safety. Vi erbjuder dig utbildning i de metoder vi använder och arbetar aktivt med handledning.
Hos oss finns det goda karriärmöjligheter för den som vill växa och utvecklas i sin yrkesroll!
KvalifikationerFör att du ska lyckas med uppdraget ska du:
• Ha socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Ha tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, helst inom utredning Barn och ungdom eller familjehemsvård
• Ha tidigare erfarenhet av att handleda
• Ha tidigare behandlingserfarenhet
• Ha en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
• Vara analytisk, strukturerad, ha en god administrativ förmåga samt gott ordningssinne
• Ha mod, kraft, engagemang samt en vilja att vara med och göra skillnad för barn och unga
B-körkort krävs
För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas. Vi ser gärna att du är med och bidrar till att vi tillsammans har roligt på jobbet.
Vi arbetar löpande med urval och intervjuer så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare
Så tar du dig till Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun - där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ekerö kommun (org.nr 212000-0050),
http://www.ekero.se/ Kontakt Enhetschef
Louise Dagerholm
louise.dagerholm@ekero.se 08-124 570 88 Jobbnummer 9623384