Familjehemssekreterare

Region Gotland / Socialsekreterarjobb / Gotland
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Gotland, Västervik, Valdemarsvik, Oskarshamn, Borgholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Region Gotland i Gotland, Oskarshamn eller i hela Sverige

I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre.

Enheten för familjehem och familjerätt
Vi är ett engagerat gäng familjehemssekreterare som arbetar med allt som rör våra fantastiska familjehem.

Vi jobbar med transparens & delaktighet tillsammans med barnsekreterarna och alla viktiga personer som finns runt om kring de placerade barnen för att hitta gemensamma lösningar med barnens bästa i centrum. När det är svårt och utmanande tar vi hjälp av varandra! Välkommen att jobba med oss./ Maria, Eleonore, Matilda, Lotti, Maria, Lena, Camilla och Miranna. Så säger familjehemssekreterargruppen på familjehemsteamet som nu söker efter en vikarie med ansvar för stödet till familjehemmen.

Familjehemsteamet är placerat inom enheten för familjehem och familjerätt inom socialförvaltningens individ- och familjeomsorg och ansvarar för allt arbete kring de familjehemsplacerade barnen.

Teamet består av:
• Familjehemssekreterare - några med särskilt ansvar för rekrytering, utredning och utbildning av nya familjehem och kontaktfamiljer och resten med ansvar för stöd och handledning av befintliga familjehem och jourhem samt löpande kompetensutvecklingsinsatser till målgruppen. Gruppen arbetsleds av en 1:e familjehemssekreterare.
• Barnsekreterare som ansvarar för uppföljningsarbetet med de placerade barnen och kontakten med deras föräldrar och nätverk. Gruppen arbetsleds av en 1:e barnsekreterare.

Till vår hjälp har vi en administrativ assistent och en socialassistent som avlastar oss de arbetsuppgifter som kan utföras av annan, så att tid frigörs så mycket som möjligt till vårt huvuduppdrag; det sociala arbetet.

All personal inom individ- och familjeomsorgen är utbildade enligt Signs of Safety. Det innebär att vi jobbar med att barn, familjer och nätverk ska vara delaktiga i hur problem kan lösas. Vi tror på personens egna möjligheter och förutsättningar att ta makten över sitt fortsatta liv. Genom Signs of Safetys förhållningssätt och olika verktyg kan vi skapa bättre förutsättningar för hållbara lösningar för dem vi möter.

Vi erbjuder extern handledning, arbetstid 38,75 h/v, flextid samt friskvårdstimme.

Publiceringsdatum
2024-04-23

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att ha regelbunden kontakt med de familjehem du ansvarar för. Genom besök, digitala möten och telefonsamtal arbetar du med att ge dem handledning och stöd så de kan klara sitt uppdrag och ge barnet det allra bästa under vårdtiden. Du arbetar tillsammans i team med ansvarig barnsekreterare där ni gemensamt sätter mål för vad som behöver hända, hur umgänget ska planeras och arbetar aktivt med nätverk, skola m.fl. Du ansvarar också för de ekonomiska frågorna för familjehemmen.

Tillsammans i teamet ansvarar ni för utvecklingsarbetet kring familjehemsvården och tar hjälp av varandra vid bedömningar, tolkning av riktlinjer mm. Du hjälper också till att utreda nya familjehem när det behövs. Arbetet innebär en del resor, ibland med kort varsel, då vi har familjehem över hela landet.

Vem är du?
Du har en socionomexamen, eller annan jämförbar högskoleutbildning. B-körkort krävs.
Utbildning i Signs of safety är meriterande. Tidigare erfarenhet från utredningsarbete med barn och unga eller som familjehemssekreterare är särskilt meriterande.

Du är trygg i din yrkesroll, har lätt att ta ansvar och uttrycka dig i skrift. Du har god samarbetsförmåga och har en ödmjuk inställning till dem vi möter.

Du har god kännedom om gällande lagstiftning och riktlinjer inom området. Du bör ha förmåga att sätta barnet i centrum, ha god kunskap om barnkonventionen och barns rättigheter samt kan guida och vägleda familjehemmen i det komplexa arbetet att både tillgodose barnets behov och samtidigt möta upp och samarbeta med barnets biologiska nätverk.

Om socialförvaltningen

Som en del av Region Gotland arbetar vi på socialförvaltningen med sociala insatser som rådgivning, stöd och behandling. Våra verksamhetsområden är socialtjänst, hemsjukvård, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Dygnet runt möter vi människor i alla åldrar och med olika behov; barn, familjer, vuxna och äldre. Tillsammans möjliggör vi goda förutsättningar till vård, stöd och service genom hela livet.

Om Region Gotland

Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden.

Vi är över 6700 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön.

Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/

Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag.

Övrig information
Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.

Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant.

I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun.

Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/409".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Region Gotland (org.nr 212000-0803)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Enheten för familjehem och familjerätt

Kontakt
Eva Hall, Enhetschef
0498-269547

Jobbnummer
8633522

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Region Gotland

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Region Gotland: