Erfaren controller till Kultur- och fritidsförvaltningen
Botkyrka kommun, Kultur- och fritidsförvaltningen / Controllerjobb / Botkyrka
2025-01-29
Visa alla controllerjobb i Botkyrka,
Salem,
Ekerö,
Huddinge,
Södertälje eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, Kultur- och fritidsförvaltningen i Botkyrka Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Kultur- och fritidsförvaltningen gör Botkyrka friskare, starkare och mer kreativt! Vi ser till att det finns ett rikt kultur- och idrottsliv med många olika fritidsaktiviteter att välja på i kommunen. Vi bidrar till levande och trygga livsmiljöer och gör det möjligt för Botkyrkabor att utveckla sina intressen. Med en meningsfull fritid mår människor bättre vilket stärker folkhälsan. Med drygt 200 medarbetare ansvarar vi för bibliotek, bad, kulturskola, konsthall, öppen fritidsverksamhet, idrottsanläggningar och folkhälsoparker.
Kultur- och fritidsstaben fungerar som den interna stödfunktionen på förvaltningen. Vi arbetar tillsammans med övriga stödfunktioner i organisationen för att verksamheten ska få så bra förutsättningar som möjligt för att möta medborgarnas behov. Kultur- och fritidsstaben ansvarar för förvaltningens interna stödfunktioner inom HR, ekonomi, kommunikation, IT, politisk process, ärendehantering, lokalstrategi, kvalitetsarbete och uppföljning.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vad skulle du tycka om att bygga upp något från grunden? Vi bygger nämligen nytt och söker dig som är driven, entusiastisk och älskar att samarbeta.
Kan det vara du?
I rollen som controller kommer du att stödja Kultur- och fritidsförvaltningens chefer i ekonomirelaterade frågor. Rollen är en central funktion för förvaltningen och innebär ett stort kontaktnät inom både ekonomifunktionen, övriga förvaltningars ekonomifunktioner och främst inom egna verksamheten. Du kommer att arbeta med budget, uppföljning och analys av den samlade verksamhetens ekonomi. Det kan även förekomma tillfälliga utredningsuppdrag från verksamheten.
En viktig del i arbetet är att du även ansvarar för att hitta smarta lösningar och effektivare arbetssätt för att underlätta arbetet inom ekonomiområdet. Rollen kräver att du är van att arbeta i team och har lätt för att samarbeta över flera kontaktytor. Du tar initiativ till och har ett nära samarbete med förvaltningens chefer. Du är deras stöd i att förstå hur deras ekonomiska resultat skapas och bistår dem med kunskap och verktyg för rätt beslut. I din roll kommer du att rapportera till ekonomichef och ingå i ett team där du finner redovisningsekonom, ekonomiassistent, föreningskonsulenter samt lokalstrateg. Här återfinns även de som arbetar med de ESF-projekt som är igång.
Vi erbjuder dig
Vi arbetar på plats i Kommunhuset i Tumba men möjlighet till hemarbete finns när verksamheten så tillåter. Vi har även årsarbetstid som ökar våra möjligheter att styra vår egen arbetstid vilket skapar goda förutsättningar för en balans i arbets- och privatliv.
Här har du stora möjligheter att utvecklas och vi satsar mycket på kompetensutveckling där du som medarbetare stärks i din roll för en positiv karriärutveckling. Vi erbjuder dig även friskvårdsbidrag samt möjlighet till semesterväxling. Arbetsplatsen är placerad i Tumba med gångavstånd till pendeltåg och bussar.
Du som söker till oss
Som person behöver du vara analytisk och strukturerad med ett gott siffersinne. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och snabbt sätta dig in i arbete i en stor verksamhet. Du har ett pedagogiskt arbetssätt och kan förklara komplexa samband på ett lättbegripligt sätt, både i tal och skrift. Då du kommer samarbeta med många olika parter är det viktigt att du har lätt för att skapa förtroende och är både kommunikativ och lyhörd. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Krav:
• Högskoleutbildning inom företagsekonomi, redovisning
• Dokumenterad erfarenhet av stöd och analys
• Erfarenhet från politiskt styrd organisation
• Systemvana och vana att arbeta med Excel på en avancerad nivå.
• Mycket god kunskap i verksamhets- och ekonomistyrning
• Dokumenterad pedagogisk erfarenhet
Meriterande:
• Erfarenhet av systemen Visma och Qlik
• Erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetscontrolling
Varmt välkommen med din ansökan!
För tjänster på Kultur- och fritidsförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll.
Läs mer om bakgrundskontroller här:
https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KFN/2025:00044".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Botkyrka kommun (org.nr 212000-2882)
Arbetsplats Botkyrka kommun, Kultur- och fritidsförvaltningen
Kontakt Gabrielle Gjerswold
076-7245908 Jobbnummer 9133539