Enhetschef till Enheten för systemförvaltning Verksamhetsstöd
Statens Servicecenter / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Göteborg,
Kungälv,
Kungsbacka,
Alingsås,
Borås eller i
hela Sverige Vi tillhandahåller robusta, stabila och kostnadseffektiva systemstöd som en del i de administrativa tjänster som Statens Servicecenter erbjuder sina kundmyndigheter.
Avdelningen har i uppgift att aktivt förvalta fyra större system inom våra lönetjänster samt två inom våra ekonomi och redovisningstjänster. För att lösa detta består avdelningen av fem enheter. En inom ekonomi/redovisning, tre inom lön och en enhet för verksamhetsstöd.
Enheten för verksamhetsstöd är nystartad och innehåller idag elva medarbetare med befattningen verksamhetsspecialist. Dessa medarbetare verkar i gränslandet mellan teknik och verksamhet och besitter en bred kompetens inom våra tjänsteområden. Man arbetar idag framförallt i projekt direkt med våra kundmyndigheter men är också en viktig del i vår förvaltande förmåga med sin verksamhetskompetens och systemkunskap.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Då enheten är nystartat ingår det i uppdraget som enhetschef att, tillsammans med avdelningschef, etablera enhetens mål och uppdrag i organisationen samt driva och vidareutveckla enheten utifrån uppsatt målbild.
Vidare har du i din roll som enhetschef personal-, resultat- och budgetansvar inom ditt ansvarsområde. Du rapporterar till avdelningschef samt ingår i avdelningens ledningsgrupp. Du leder dina medarbetare med respekt och intresse, ger stöd och skapar förutsättningar för deras utveckling. Du säkerställer en god arbetsmiljö i din grupp. Du tar ansvar för att organisera, planera och utveckla enheten utifrån ett helhetsperspektiv och förväntas ha ett nära samarbete med övriga enheter och avdelningar på myndigheten.
Ett viktigt uppdrag är att vidareutveckla vår verksamhet och delta i förändringsarbeten som bland annat innebär digitaliserade arbetssätt, utveckling av rutiner och arbetsprocesser. Du trivs i gränslandet mellan teknik och verksamhet och besitter förmågan att kombinera kundperspektivet med det av en levererande förvaltningsavdelning.
Publiceringsdatum2024-08-16Kvalifikationer Vi söker dig som har:
* Relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning/kompetens som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
* Erfarenhet av verksamhets- och personalledning
* Drivit förändrings- eller utvecklingsarbete
* God erfarenhet av projektplanering/resursplanering
* Erfarenhet av löneområdet och/eller ekonomi/redovisningsområdet
* Förståelse för lönesystem och/eller e-handels/redovisningssystem
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Kundorienterad med förmågan till ett kundperspektiv
* Ha god ledarskapsförmåga; motiverar, skapar engagemang och delaktighet för uppdraget
* Kunna prioritera, hantera problem och fatta beslut
*Vara utvecklingsorienterad och trivas med att arbeta i en dynamisk och föränderlig miljö
* Ha lätt för att samarbeta med andra och förmåga att förhålla sig till att vara en del i en större helhet
Vidare är det meriterande om du:
* Har arbetat med regelverk och avtal inom det statliga området
* Att leda i förändring
* Erfarenhet av att arbeta med tjänsteleveranser med nära leverantörs- och kundrelationer
* Arbetat med, eller har kunskap om, Systemförvaltning
* Kunskap inom området HR
* Erfarenhet från offentlig verksamhet
Övrig informationAnställningen är 100% och tillsvidare.
Provanställningstid sex månader.
Placeringsort efter överenskommelse utifrån någon av våra administrativa kontor som finns i: Göteborg, Norrköping, Stockholm, Gävle, Sollefteå eller Östersund.
För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning och tjänsten kan vara inplacerad i säkerhetsklass vilket även innebär löpande registerkontroll hos Säkerhetspolisen.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 5 september, 2024.
Intervjuer planeras att påbörjas under vecka 35, 2024.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna
Statens servicecenter
Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter.
Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv.
Läs gärna mer om oss här.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-09-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Kontakt Annika Andersson, Facklig kontaktperson ST
010-456 00 57 Jobbnummer 8844624
Observera att sista ansökningsdag har passerat.