Enhetschef till Boutredningsenheten

Stockholms stad, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad, Socialförvaltningen i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Socialförvaltningen ansvarar för stadsövergripande verksamheter inom socialområdet, säljer tjänster, framför allt till stadens stadsdelsnämnder, samt bereder frågor till kommunstyrelsen om hela stadens socialtjänst utom äldreomsorgen samt arbetsmarknadsfrågor.

Inom socialförvaltningen arbetar cirka 900 medarbetare och arbetet präglas av engagemang och hög kvalitet. Socialförvaltningen är indelad i tre avdelningar; avdelningen för stadsövergripande sociala frågor, socialtjänstavdelningen och administrativa avdelningen.

Administrativa avdelningen består av följande enheter; ekonomi, personal, IT, jurist-, upphandling och föreningsstöd, nämnadministration och lokaler samt intern service. Därutöver ingår också två utförarverksamheter, boutredningsenheten och tillståndsenheten.

Boutredningsenheten ansvarar för dödsboanmälan, boutredning och provisorisk dödsboförvaltning. Arbetet inbegriper släktutredning både inom och utanför Sverige. Enheten har även till uppdrag att utreda och besluta i ansökningar om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader. Handläggning av internationella dödsbon förekommer såväl som att ansvara för begravning utifrån gällande lagsstiftning. I dagsläget består enheten av 14 stycken medarbetare och vi söker nu enhetschef då vår nuvarande går i pension. Vi sitter i trevliga lokaler vid Globen, i Slakthusområdet.

Publiceringsdatum
2017-02-14

Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef kommer du att leda och utveckla arbetet inom Boutredningsenheten, tillsammans med medarbetarna. Verksamheten ska präglas av en hög professionalitet och servicenivå. Vårt utvecklingsarbete har redan kommit en god bit på väg och ska fortsätta under ledning av den som tillträder i rollen som chef för enheten. Du rapporterar till den administrativa chefen och ingår tillsammans med övriga enhetschefer i avdelningens ledningsgrupp. I uppdraget som enhetschef har du ett verksamhetsansvar för din enhet, vilket innebär att du:

- Ansvarar för att leda och fördela arbetet inom enheten så att beslutade mål uppfylls och medverka till att utveckla enhetens förmåga att stötta övriga verksamheter på ett dynamiskt vis.
- Innehar personalansvar där lönesättning, arbetsmiljö, kompetensutveckling m.m. ingår.
- Innehar budgetansvar med resultatuppföljning, kontroll och rapportering av din enhet.
- Bidrar till ett fortsatt gott arbetsklimat och utvecklar enhetens arbete genom att coacha och styra medarbetarna till goda resultat i deras dagliga arbete.
- Aktivt bidrar till medarbetarnas kompetensutveckling.
- Ansvarar för kontakter med olika samverkanspartners.

Du blir en del av en framåtsträvande verksamhet där vi arbetar för att utveckla verksamheterna i linje med stadens vision och så att socialnämndens mål uppnås.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- Akademisk examen som socionom, jurist eller annan utbildningsinriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
- Minst 1 års dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning.
- Goda kunskaper inom aktuell lagstiftning såsom ärvda, -äktenskaps- samt föräldrabalken.
- God förmåga att leda medarbetare mot verksamhetens uppsatta mål samt skapa förutsättningar för delaktighet och utveckling på arbetsplatsen.
- Hög kommunikativ förmåga i både tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du har tidigare erfarenhet som chef med personal- och budgetansvar eller om du har erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet med individärenden.

I denna rekrytering lägger vi särskild vikt vid följande personliga egenskaper.

Som person är du självgående och strukturerad, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har en helhetssyn, tar hänsyn till flera perspektiv och har god förmåga att göra korrekta avvägningar, med avseende till verksamhetens bästa. Vi ställer höga krav på din förmåga och vilja att driva utvecklingsarbeten med fokus på kvalitet. Rollen kräver att du har en tydlig kommunikation genom att du säkerställer att budskap når fram samt att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du har lätt för att entusiasmera och skapa möjligheter för medarbetare till utveckling och engagemang. Arbetet kräver även en mycket god samarbetsförmåga genom att du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du trygg och stabil, med integritet och gott omdöme, förhåller du dig professionell i arbetet.

Välkommen med din ansökan!

Anställningsvillkor
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

Stockholms stad arbetar med kompetenbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse. tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-05
Ange följande referens när du ansöker: 2017/886
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peter Svensson, Administrativ chef 08-508 250 75
Cecilia Svensson, HR-konsult 08-508 117 32

Företag
Stockholms Stad, Socialförvaltningen

Adress
Stockholms Stad, Socialförvaltningen
Storforsplan 44
12347 Stockholm

Kontorsadress
Storforsplan 44

Jobbnummer
3320174

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad, Socialförvaltningen: