Enhetschef till Biomedicums serviceorganisation FM, Karolinska Institutet
Karolinska Institutet, Biomedicum / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Karolinska Institutet, Biomedicum i Stockholm,
Solna eller i
hela Sverige Vill du bidra till en bättre hälsa för alla?
Var med och utveckla en effektiv serviceverksamhet
Om du vill du utveckla servicetjänster, lokaler och arbetsprocesser i relation till kärnverksamhetens behov och dessutom i en internationell och spännande forskningsmiljö, då kan du vara den vi söker.
Vi letar efter dig som är en engagerad och inspirerande chef som strävar efter att leverera högklassig service i linje med verksamhetens vision som handlar om säkerhet, effektivitet och kvalitet.
Avdelning
Vid Karolinska Institutets campus i Solna invigdes 2018 ett nytt forskningshus - Biomedicum. I Biomedicum har en stor del av den experimentella forskningen på Karolinska Institutets campus Solna samlats under ett tak i en avancerad forskningsmiljö som främjar samverkan och forskning över vetenskapliga gränser. Biomedicum består av 65000 kvm fördelade på 11 våningar. Här arbetar upp till 1300 personer, huvudsakligen forskare.
Serviceorganisationen som kallas Facility Management (FM) ansvarar för ett samordnat verksamhetsstöd genom att leverera servicetjänster, expertis och stöd inom laboratoriesäkerhet, brand- och kemikaliesäkerhet, arbetsmiljö-, miljö och hållbarhet, teknisk service, disk- och avfallshantering samt post-och godsmottagning.
Totalt hanterar enheten ungefär 300 ärenden per månad och utöver det systematisk och operativ hantering av löpande ärenden. Enheten består av ca 20 personer fördelat på 6 olika team, varav en teamchef och hela enheten arbetar nära övriga delar av stöd- och kärnverksamheten på KI.
Din roll
Du som enhetschef kommer att vara ansvarig för fortsatt utveckling och förvaltning av serviceorganisationen inom Biomedicum och ha stort övergripande ansvar för hur service och drift kan främja framtidens forskningsmiljö. Detta innefattar att ta fram verksamhetsplaner, följa upp på mål och årlig uppföljning på förbättringsförslag från kärnverksamheten.
Enhetschefen har budget- och personalansvar för enhetens medarbetare och ansvarar för den löpande och dagliga serviceverksamheten genom att utforma, samordna och leverera service utifrån fastställd standard och kärnverksamhetens behov. Vidare är enhetschefen processägare för serviceorganisationens tjänstekatalog och arbetar operativt och strategiskt med kvalitetssäkring och uppföljning.
Utöver detta är du i nära dialog med centrala funktioner inom tex. fastighetsavdelningen och inköp- och upphandlingsenheten gällande processer och avtal som rör verksamheten, samt externa parter.
Du rapporterar till prefekt och kommer ansvara för serviceorganisationens ledningsgrupp.
Vem är du?
Vi söker dig med avslutad högskoleexamen inom relevant område. Du har dokumenterad erfarenhet av formell chefserfarenhet infattande personal, budget och arbetsmiljöansvar. Det är viktigt att du har grundläggande ekonomikunskaper och tidigare har arbetat med budgetuppföljning. Dessutom har du tidigare erfarenhet av att ansvara för en serviceorganisation och har relevant kunskap från laborativ miljö eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
För denna tjänst behöver du tala och skriva obehindrat på svenska och engelska då vi verkar i en internationell miljö. Du behöver ha mycket goda digitala kunskaper inklusive Office-paketet för att kunna använda dig av olika sorters systemstöd under din arbetsdag.
Det är meriterande om du tidigare har arbetat vid statlig myndighet och därigenom har en förståelse för statligt myndighetsutövande samt rollen som arbetsgivarföreträdare med vissa kunskaper inom förvaltningsrätt. Att ha god kännedom om processen för statliga inköp och upphandlingar inklusive avtalshantering i kombination med allmänt god förmåga att dokumentera och skriva, läsa samt tolka olika rapporter, tillstånd och informationsutskick är också meriterade. Vidare är det även fördelaktigt om du har har tidigare erfarenhet av olika personalfrågor och arbetsmiljöarbete samt har varit aktiv och drivande i en ledningsgrupp.
Publiceringsdatum2024-03-26Dina personliga egenskaperVi söker en engagerad person som vill ha en roll där du har möjligheten att utveckla och utvecklas. Du är ansvarstagande, trygg i ditt ledarskap, trivs med att leda och coacha andra och vill vara en förebild för dina medarbetare. Det är viktigt att du är självgående samtidigt som du är en god lagspelare med utpräglad samarbetsförmåga och finner glädje i att dela med dig av dina erfarenheter. Du strävar efter att utveckla redan goda och långsiktiga relationer och finner värde i att jobba förebyggande i stället för händelsestyrt.
Du har vana av att arbeta strategiskt, har tidigare varit aktiv i en ledningsgrupp och känner dig trygg i att implementera beslut, verksamhetsplaner, mål och riktlinjer för verksamheten. Samtidigt behöver du kunna kavla upp ärmarna om det behövs och stötta i det operativa arbetet på ett prestigelöst sätt. Du har ett intresse för service och gillar att engagera och övertyga olika målgrupper om organisationens verksamhet och tjänster. Du trivs med såväl rutinarbete som med utvecklingsprojekt och har en god ekonomisk medvetenhet som främjar du organisationens utvecklingsarbete att optimera och förbättra arbetsflöden och interna processer. Allt som allt har du ett professionellt förhållningssätt.
Genom rak och tydlig kommunikation skapar du synergier med dina medarbetare och med avdelningens mottagare av leveranser och andra intressenter. Du behöver vara bra på att anpassa ditt budskap utifrån vilka du pratar med och ha en förmåga att både ta och ge förstärkande och förändrande feedback. Sist men inte minst är du noggrann och strukturerad. Du har en förmåga att prioritera mellan flera olika arbetsuppgifter och frågor samtidigt genom att arbeta konstruktivt.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Vad erbjuder vi?
Placering: Biomedicum Campus Solna
https://medarbetare.ki.se/facility-management-i-biomedicumhttps://medarbetare.ki.se/biomedicum-for-medarbetareSå ansöker duVarmt välkommen med din ansökan senast den 10 april.
Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi. I denna rekrytering söker du med ditt CV och personligt brev. I ansökningsformuläret kommer du även att få svara på några frågor om varför du söker jobbet och beskriva dina tidigare erfarenheter.
Denna tjänst ligger på chefsavtalet och rekryteringsprocessen innefattar testning av slutkandidat. Vid tillsvidareanställning tillämpar Karolinska Institutet 6 månaders provanställning.
Vill du göra skillnad - och bidra till en bättre hälsa för alla? Sök jobb hos oss
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-04-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "STÖD 2-1216/2024".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Karolinska Inst (org.nr 202100-2973)
Arbetsplats Karolinska Institutet, Biomedicum
Kontakt Eva Palmer, enhetschef
eva.palmer@ki.se Jobbnummer 8569832
Observera att sista ansökningsdag har passerat.