Enhetschef till barnbostad inom område 6, Socialförvaltningen
Örebro kommun / Sjukvårdschefsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla sjukvårdschefsjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro,
Kumla,
Nora,
Ljusnarsberg eller i
hela Sverige Vill du vara med och utveckla och leda arbetet inom barnbostad och korttidsvistelse? Är du en erfaren, kommunikativ och tydlig ledare med förmåga att styra och inspirera? Då kan du vara den enhetschef vi söker, välkommen in med din ansökan!
Om tjänsten
Vi erbjuder dig ett utvecklande uppdrag som enhetschef för personalgrupper som ger insatser till barn och ungdomar med funktionsnedsättningar enligt LSS. Som enhetschef är din uppgift att tillsammans med personalgrupperna utveckla verksamheterna mot visionen "Sveriges bästa barnbostad". Vi är i ett skede som kännetecknas av utveckling för att skapa en bostad med särskild service som svarar upp mot framtidens krav. Kvalitets- och utvecklingsarbete är centralt och arbetet sker i processer. Du behöver vara uthållig och gilla långa men ibland även snabba processer. Förmågan att upprätta kontakter för samverkan både inom och utanför verksamheten är viktig. Du förväntas leda verksamheten mot uppsatta mål. Vi har ett nära samarbete i ledningsgruppen där ett ständigt perspektivbyte mellan det enhetsspecifika och verksamhetsgemensamma är en viktig nyckel till framgång.
Tjänsterna innebär chefsansvar för barnbostäder inom Funktionsstödsområdet LSS, vilket inkluderar personalansvar för boendestödjare och stödpedagoger. Du ansvarar även för att driva verksamheten på ett sätt som bidrar till delaktighet och engagemang hos dina medarbetare. I ditt uppdrag står du som ansvarig för verksamheten gentemot Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och förväntas svara upp och delta vid inspektioner som sker kontinuerligt i verksamheterna. I en av tjänsterna ingår även ansvar för korttidsvistelse.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• personal-, budget- och verksamhetsansvar
• leda och fördela arbetet
• leda, utveckla, följa upp och analysera verksamheten mot uppsatta mål
• leda och stödja medarbetare, samt ansvara för att de får den kompetensutveckling de behöver
• kommunicera med alla intressenter och hantera information, samt samordna och hitta samverkanslösningar
• ta ansvar för budget och ekonomi, samt driva enheten kostnadseffektivt och vidta åtgärder vid avvikelser
• ta ansvar för att gällande lagar, policys, riktlinjer och rutiner följs
Publiceringsdatum2023-03-13Kompetenser• examen från universitet/högskola om minst 180 hp. så som sjuksköterska, socionom eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för verksamheten
• dokumenterad chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• kunskap och erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättningar och barnsutveckling och behov
• erfarenhet av att arbete med digitala verktyg och verksamhetssystem
Rollen ställer krav på att du är resultatorienterad och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på de frågor du arbetar med. Som ledare är du kommunikativ med förmåga att uppmuntra och inspirera. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar. Du har ett nära ledarskap. Som person är du trygg, har självinsikt och mod att agera efter din egen övertygelse. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i det svenska språket i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrika resultat
• erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation
• erfarenhet från arbete i en processtyrd organisation
• erfarenhet av upprättande/uppföljning av dokumentationsarbete
• erfarenhet av hälso-sjukvårdsinsatser
• tvåspråkighet: Teckenspråk
För att du ska vara tvåspråkig krävs att du kan använda svenska språket och svenskt teckenspråk separat i skilda situationer, att du kan växla mellan språken i ett gemensamt sammanhang och att du har en känsla för när det ena respektive det andra språket bör användas.
Tjänstens omfattning och tillträdeAnställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 2
Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen område funktionsstöd i Örebro Kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt lagen om stöd och service och Socialtjänstlagen (LSS/SoL). Organisationen styrs av politiska beslut och givna ekonomiska ramar. Bostad med särskild service för barn och ungdomar är ett komplement till föräldrahemmet. Insatsen gäller både för den som kan bo hos sina föräldrar en del av tiden och för den som inte kan bo hemma alls. Bostaden ska användas efter barnets/ungdomens och familjens behov. Det betyder att föräldrahemmet ska vara utgångspunkten för att hitta den bästa lösningen i den enskilda situationen. Barnbostäderna är belägna i Adolfsberg, på Halltorpsvägen i bostadsområdet. Bostäderna har tre platser respektive för barn och ungdomar med fysiska och kognitiva funktionsnedsättningar. Verksamheterna bedrivs dygnet runt, alla dagar om året.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på
www.orebro.se/jobb.Övrig information
Om du erbjuds anställning i denna typ av verksamhet är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Så ansöker duSista ansökningsdag är 18 april.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-03-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Örebro kommun (org.nr 212000-1967),
http://www.orebro.se Arbetsplats Örebro Kommun
Kontakt Verksamhetschef
Raluca Stancu
019- 21 34 60 Jobbnummer 7542055
Observera att sista ansökningsdag har passerat.