Enhetschef överförmyndarenheten
Hässleholms kommun / Administratörsjobb / Hässleholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Hässleholm,
Perstorp,
Östra Göinge,
Kristianstad,
Osby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Hässleholms kommun i Hässleholm Kansliavdelningen har ett helhetsansvar för ärendeberedningsprocessen knuten till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Kansliavdelningen hanterar den politiska ledningens administration och svarar för den centrala dokument- och ärendehanteringen. Juridiska råd och juridisk service ges inom kommunen och till våra helägda bolag. Avdelningen ansvarar för kommunarkivet, biträder överförmyndaren, förbereder och genomför allmänna val och folkomröstningar.
Det här erbjuder vi dig!
Som enhetschef på den nybildade Överförmyndarenheten har du ett oerhört viktigt uppdrag.
Överförmyndarverksamhetens uppgift är att utöva tillsyn över förmyndare, förvaltare och gode mäns förvaltning. Denna tillsyn avser att ge garanti mot rättsförluster för personer som själva inte kan ta tillvara sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.
För att du ska kunna leda verksamheten har du ansvar för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Till hjälp i det arbetet har du budget, riktlinjer, interna stödprocesser och förvaltningens andra erfarna chefer att bolla med. Din närmsta chef är kanslichefen.
Som enhetschef på överförmyndarenheten får du omväxlande arbetsuppgifter med ett stort ansvar. Förutom att leda och utveckla verksamheten arbetar du tillsammans med övriga medarbetare utifrån gällande lagstiftning med tillsyn, handläggning och utredning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap samt förmyndarskap. Med hjälp av långtgående delegation från överförmyndaren kommer du att handlägga och fatta beslut i alla slags ärenden inom verksamheten och företräda överförmyndaren vid domstol. Överförmyndaren väljs av kommunfullmäktige. Förutom en politiskt tillsatt överförmyndare består verksamheten av en enhetschef, två handläggare och en administratörsresurs.
Din arbetsplats kommer att vara på Stadshuset i Hässleholm med närhet till stadens centrum och goda pendlingsmöjligheter
Tjänsten är en tillsvidareanställning med start snarast enligt överenskommelse.
Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar.
Vem är du?
Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av operativt arbete med överförmyndarärende och har du ledarerfarenhet är det meriterande. Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning med inriktning mot till exempel juridik, socialt arbete eller beteendevetenskap. Du har också kunskap om den lagstiftning som styr verksamheten, t ex föräldrabalken. Då arbetet innehåller myndighetsutövning krävs förmåga att du kan uttrycka dig mycket väl i svenska i tal och skrift.
För jobbet ser vi gärna att du har arbetat med verksamhetssystemet Wärna och Wärna Go och att du är en van datoranvändare.
För dig är det självklart att ta initiativ och är uthållig för att uppnå resultat. Du har förmåga att strukturera, planera, följa upp eget och andras arbete och arbeta med mål och deadlines. Du har ett tillitsbaserat ledarskap och skapar resultat genom andra och kan skapa engagemang och delaktighet. Som enhetschef behöver du också en kommunikativ förmåga där du på ett enkelt och tydligt sätt kan förklara men också skapa förutsättningar för god dialog i verksamheten.
Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i
https://www.hassleholm.se/jobb-och-foretagande/jobba-hos-oss/medarbetar--och-ledarpolicy.htmlPubliceringsdatum2022-12-13Övrig informationVi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar, vilket innebär att den person som bäst matchar kraven erbjuds tjänsten. Välkommen med din ansökan där du bifogar ditt CV och gärna ditt examensbevis/betyg från universitet/högskola!
Om företagetKommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom ekonomi, personal, kansli, it, tillväxt, kommunikation och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-01-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/914".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Hässleholms kommun (org.nr 212000-0985)
Arbetsplats Kommunledningsförvaltningen, Kansliavdelningen
Kontakt Marina Nillund, Kanslichef
0723748854 Jobbnummer 7254620
Observera att sista ansökningsdag har passerat.