Enhetschef myndighet och stöd vuxna
Norbergs Kommun / Sjukvårdschefsjobb / Norberg
2025-12-19
Visa alla sjukvårdschefsjobb i Norberg,
Fagersta,
Avesta,
Hedemora,
Smedjebacken eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Norbergs Kommun i Norberg,
Fagersta eller i
hela Sverige Du är välkommen till Norberg, den lilla kommunen med det stora hjärtat. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.
Vill du tillsammans med oss bidra till att kommuninvånare i behov av olika typer av stöd, insatser och sysselsättning, erbjuds verkningsfulla och förebyggande insatser av god kvalitét? Då ser vi fram emot din ansökan.
Socialkontoret i Norberg är inne i ständig utveckling. Vi har bland annat genomfört en organisationsöversyn som bidrog till ett ökat antal enhetschefer och smidigare arbetsprocesser, för bättre ledning och stöd i det dagliga arbetet. En del arbete kvarstår för en ännu mer stabil organisation och därför söker vi nu ytterligare en enhetschef till enheten myndighet och stöd vuxna. Det pågår flera utvecklingsarbeten inom socialkontoret och denna enhet är till för att möjliggöra omställningen till den nya socialtjänstlagen.
Är du driven och engagerad med en vilja att omsätta nya socialtjänstlagens intentioner till verkliga resultat? Är du även en coachande, metodisk och tydlig ledare med förmåga att stödja medarbetarna i att möta människors behov? Då kan det vara du som tillsammans med oss kommer bidra till socialtjänstens utvecklingsresa för en mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst i Norberg.
Om tjänsten
Som enhetschef för myndighet och stöd för vuxna ansvarar du för myndighetsutövning inom följande områden:
- Skadligt bruk och beroende
- Ekonomiskt bistånd
- Äldreomsorg
- Socialpsykiatri
- Funktionshinderomsorg
och viss verkställighet inom:
- Arbetsmarknadsåtgärder
- Integrationsfrågor
samt avtalssamverkan med andra aktörer.
Du har arbetsmiljö- och medarbetaransvar för ett team med 10 medarbetare och du kommer ingå i avdelningens ledningsgrupp som utgörs av avdelningschef, tre enhetschefskollegor, administratör och kvalificerad utredare.
Ditt uppdrag innefattar att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning och ta ansvar för enhetens utveckling utifrån socialnämndens målsättningar. Du kommer även vara beslutsfattare, enligt socialnämndens delegationsordning, i ärenden som bereds av handläggare inom din enhet. Tillsammans med kollegor och medarbetare utvecklar du arbetet i linje med nya socialtjänstlagen och ser till att digitalisering implementeras till stöd för effektiva processer.
För att klara uppdraget behöver du ha goda kunskaper i socialtjänstlagen, LVM, LVU och LSS. I din roll säkerställer du en rättssäker och kunskapsstyrd verksamhet och uppfyller politiska mål inom tilldelad ekonomisk ram.
Egenskaper och förmågor
För att vara framgångsrik i rollen behöver du vara resultatorienterad, initiativtagande och med ett brett perspektiv för området. Du är en prestigelös och utvecklingsriktad ledare med ett kommunikativt, nära och coachande förhållningssätt. Vi söker dig som ser styrkan i samarbete, bygger förtroende och inspirerar till gemensamma framgångar. Ditt synsätt präglas av lösningsfokus där du använder styrkan i samarbetet med andra för att nå uppsatta mål. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
• är utbildad socionom, eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• har erfarenhet av ledarskap
• har erfarenhet av myndighetsutövning inom offentlig förvaltning
Erfarenhet av myndighetsutövning för olika delar inom socialtjänsten är meriterande. Lockas du av att tillsammans med ditt team leda och utveckla utredning och handläggning inom det sociala verksamhetsområdet? Då ska du söka denna tjänst!
Vad vi erbjuder
Din arbetsplats blir i centrala Norberg, i ett nyrenoverat kommunhus där det aldrig är långt till en kollega, inom verksamheten eller andra verksamheter. Som medarbetare inom Norbergs kommun erbjuds du ett stimulerande arbete och ett gott arbetsklimat. Det finns en del förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, visst distansarbete och flexibel arbetstid.
Övrigt
Urval och intervjuer sker löpande.
Om du har skyddad identitet
Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt. Kontakta istället den rekryterande chefen direkt för vidare instruktioner om hur du kan lämna in din ansökan på ett säkert sätt.
Om du inte har kontaktuppgifterna till den rekryterande chefen kan du vända dig till HR via växeln 0223-290 00, så hjälper de dig att komma i kontakt med rätt person.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/68".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Norbergs kommun (org.nr 212000-2072)
Arbetsplats Socialkontoret, Individ och arbetsliv
Kontakt Pernilla Söderlund
0223-29162 Jobbnummer 9654570