Enhetschef inom Falu kommuns Socialpsykiatri

Falu Kommun, Omsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Falun
2025-10-13


Visa alla administratörsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu Kommun, Omsorgsförvaltningen i Falun

Vill du ha trevliga kollegor och ett viktigt och givande uppdrag som enhetschef? Vi söker nu en effektiv, coachande och lösningsinriktad enhetschef med ansvar för verksamheter på socialpsykiatriområdet inom omsorgsförvaltningen.

Området socialpsykiatri för personer med psykisk funktionsnedsättning innefattar verksamheterna daglig sysselsättning, boendestöd i ordinärt boende samt särskilt boende fördelat på fyra enhetschefer. Omsorgsförvaltningens arbete bygger på en gemensam värdegrund där trygghet är ett centralt begrepp i arbetet tillsammans med den enskilde brukaren. I varje möte med den enskilde ska omsorgsförvaltningens verksamheter kännetecknas av ett bemötande som säkerställer respekt, integritet, självbestämmande, gott bemötande, kontinuitet och inflytande för den enskilde.

Vi finns här när faluborna behöver oss. Vi bemöter dem lika respektfullt som vi bemöter varandra. Vi utgår från människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i vårt engagemang. Vi har alltid barnens bästa i fokus.

Varmt välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2025-10-13

Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef ansvarar du för att leda, planera och utveckla verksamheten i enlighet med lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument. I tjänsten ingår beslutsfattande enligt delegation och i viss utsträckning kan samråd och handledning i enskilda ärenden förekomma. Rollen innefattar även budget- och personalansvar, systematiskt arbetsmiljöarbete och du driver aktivt utvecklingsarbete tillsammans med dina medarbetare och kollegor. Väl fungerande samarbete och kommunikation med övriga enhetschefer och med medarbetare samt interna och externa samverkansparter är en förutsättning för uppdraget. Du ingår i sektionens ledningsgrupp och bidrar med din kompetens till gemensamma och sektionsövergripande frågor.

Som ny chef i Falu kommun går du vårt ledarutvecklingsprogram. Vi erbjuder även stödfunktioner i form av centrala funktioner för bland annat ekonomi, HR, kommunikation och rekrytering.

Kvalifikationer
För rollen krävs:

• Socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig/samhällsvetenskaplig högskoleutbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig

• Erfarenhet som chef/ledare inom liknande verksamhet som innefattat verksamhets-, budget- och personalansvar alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant

• God kännedom om socialtjänstens verksamhetsområde

• God erfarenhet av olika digitala system

• Kunskap om och intresse för att driva utvecklings- och kvalitetsfrågor

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som lägger stor vikt vid att arbeta tillsammans med dina medarbetare för att nå uppsatta mål. Som ledare är du en kommunikativ lagspelare som får andra att utvecklas i sina yrkesroller genom ett stödjande och coachande ledarskap. Vidare ser vi att du är relationsorienterad och har förmåga att bidra till ett öppet klimat och gott samarbete både internt och externt. Du har ett tydligt kundfokus där du visar förståelse för nuvarande men även framtida kundbehov. För att lyckas i tjänsten är det viktigt att du är trygg och har förmåga att behålla lugnet, även i tuffa situationer. Avslutningsvis ser vi att du är handlingskraftig där du effektivt driver initiativ för att utveckla verksamheten framåt.

Meriterande kvalifikationer

• Fortbildning/utbildning inom ledarskap

• Fortbildning/utbildning/erfarenhet av systematiskt arbetsmiljöarbete

• Erfarenhet av budget-, personal- och verksamhetsansvar inom socialtjänst

• God förståelse och kunskap om våra samverkanspartners verksamheter

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast enligt överenskommelse.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell förtjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida.

Övrig information
När du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev - urvalsfrågorna ersätter detta.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess kommer vi i denna rekrytering att använda arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden. Även arbetsprov kan komma att tillämpas.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C281616".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Falu kommun (org.nr 212000-2221)

Arbetsplats
Falu Kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Sektionschef
Petra Grönoset
petra.gronoset@falun.se
023-861 64

Jobbnummer
9552757

Prenumerera på jobb från Falu Kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu Kommun, Omsorgsförvaltningen: