Enhetschef inom Digitalt kundmöte i Stockholm

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Stockholm
2025-04-07


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm, Sundbyberg, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna eller i hela Sverige

Varje år fattar Försäkringskassan ca 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Området Digitalt kundmöte tillhör IT-avdelningen och ansvarar för strategi, utveckling och förvaltningen av digital tjänster för privatpersoner, arbetsgivare och externa partners, samt för digital design av myndighetes interna och externa it-stöd. Området består av två enheter fördelade på verksamhetsutvecklare, produktansvariga, product owners och UX-designers som jobbar i nära samarbete me våra utvecklingsteam på IT-avdelningen och intressenter inom myndigheten.

Vi söker nu en enhetschef till enheten Digitala tjänster.

Agilt ledarskap inom användardriven digitalisering
Som enhetschef är du den chef som befinner sig närmast medarbetarna och verksamheten. Du ansvarar för att leda och driva det dagliga arbetet utifrån avdelningens uppdrag och mål där den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom ditt ledarskap fokuserar du på att skapa en miljö där medarbetarna känner sig engagerade och motiverade och har rätt förutsättningar att ta eget ansvar. Du har personalansvar såväl som resultat- och uppföljningsansvar för din enhet.

Din enhet har i nuläget av 12 medarbetare som arbetar inom digital tjänsteutveckling. Enheten består av strateger, verksamhetsutvecklare, produktansvariga, och product owners som arbetar i våra agila utvecklingsteam. Övergripande uppdrag för enheten är att förvalta och utveckla våra digitala tjänster samt säkerställa ett sammanhållet digitalt kundmöte och effekter mot myndighetens mål.

Genom ett nära och lyhört ledarskap uppmuntrar du lärande och innovation, så att vi kontinuerligt kan utvecklas och leverera värde till organisationen och våra kunder. Du skapar förståelse för sammanhang, riktning och de målbilder myndigheten och avdelningen satt upp och tar fram de planer som verksamheten behöver. Som enhetschef är du ett stöd för områdeschefen och du ingår i områdets ledningsgrupp där du bidrar med din kompetens och ditt engagemang. Du anpassar och utövar ditt ledarskap på ett sätt som bidra till att var och en kommer till sin rätt och bidrar till helheten. Utgångpunkten i vårt arbete är Försäkringskassans mål och vi arbetar användar- och designdrivet, med fokus på intern effektivisering och att öka servicen för användarna av våra digitala tjänster.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet av verksamhetsutveckling, digitaliseringsuppdrag och digitala slutkundstjänster
• har erfarenhet av agilt och användardrivet arbetssätt
• har erfarenhet av agilt ledarskap i liknande verksamhet
• arbetar för att nå mål och resultat, följer upp effekterna av egna och andras aktiviteter
• har god ledarskapsförmåga
• främjar andras professionella och personliga utveckling
• har ett systematiskt arbetssätt och är strukturerad
• har god självkännedom, är stabil som person och främjar ett förtroendeskapande arbetsklimat
• främjar ömsesidig dialog, är lyhörd och prestigelös
• anpassar din kommunikation efter behov och situation.

Det är meriterande om du

• har erfarenhet av att leda i förändring
• har erfarenhet av att leda team
• har erfarenhet av digitalisering och digital slutkundstjänster inom offentlig sektor
• har erfarenhet av att jobba som digital strateg, produktchef eller produktägare
• har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2025-04-07

Övrig information
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontakt
Chef: Johanna Ullman Geijer, 010-116 22 44 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt, 010-118 68 12 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Olle Dahlberg, Saco-S Magnus Eggers och Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 2025-04-27. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
9269587

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: