Enhetschef för Tjänstedesign i Stockholm
Försäkringskassan / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm,
Sundbyberg,
Huddinge,
Botkyrka,
Sollentuna eller i
hela Sverige Arbetsuppgifter och ansvar
Vi söker dig som vill arbeta som enhetschef och vill leda utvecklingen framåt på en av landets största IT-avdelningar. Våra tjänster används av miljontals människor. Vi arbetar med hela kedjan - från behovskartläggning, design och utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster. Vi satsar på ny teknik, hög kvalité och UX-kompetens och söker dig som vill vara med på vår resa mot digitalisering. Enheten ansvarar på myndigheten för ett sammanhållet digitalt användargränssnitt till våra kunder. Enheten behöver växa för att möta våra behov inom digitaliseringen och för att skapa ännu bättre användarupplevelse av våra digitala tjänster.
Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för teamets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat-, budget-, och uppföljningsansvaret för teamen i enheten.
Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.
Tjänstedesign har ett nära samarbete med de områden inom IT-avdelningen som ansvarar för den tekniska utvecklingen av det digitala kundmötet samt det område som har produktansvar för digitala tjänster mot slutkund. Enheten har också ett nära samarbete med myndighetens försäkringsavdelningar som är beställare av förmånsspecifika digitala slutkundstjänster samt vår kommunikationsavdelning som ansvarar för Försäkringskassans webbplats och grafiska profil
Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang för att nå Försäkringskassan mål och du rapporterar till områdeschefen. Enheten består idag av 25 medarbetare och konsulter som arbetar i rollerna product owners och tjänstedesigners med olika inriktningar som UX-designers, grafiska formgivare, UX Writers och digitala strateger. Enheten kommer på sikt att växa.
Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Som enhetschef hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som är en naturlig ledare med genuint intresse för samspelet mellan människa och teknik och att skapa goda användarupplevelser för digitala tjänster. Du har en stark drivkraft i att utveckla slutkundstjänster för att skapa en enklare vardag för våra användare i de digitala kanalerna. Du lägger stor vikt vid att goda insikter om både kund- och verksamhetsbehov är utgångspunkten för att skapa tjänster som effektiviserar och ger god service. Du har en nyckelroll där ditt viktigaste mål är att möjliggöra för dina medarbetare att med rätt kompetens och stort engagemang driva en effektiv tjänsteutveckling som förenklar vardagen för medborgaren och bidrar till Försäkringskassans övergripande mål.
Vi söker dig som
• har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har dokumenterad erfarenhet av tjänsteutveckling i digitala kanaler, såsom web, appar, etc
• har erfarenhet av agil systemutveckling
• har god ledarskapsförmåga
• är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
• kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• har god självkännedom och är stabil som person
• har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• samarbetar och samverkar effektivt med andra
• har god kommunikativ förmåga
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att leda i förändring
• erfarenhet av att arbeta med externa leverantörer och ledande roll i kundrelationer
• dokumenterad erfarenhet av att leda medarbetare inom tjänsteutveckling och UX
Publiceringsdatum2020-02-11Övrig informationAnställningen är tillsvidare heltid med tillträde enligt överenskommelse. Tester kommer att användas som en del i urvalsprocessen. Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer att göras. Placering är på Telefonplan, Stockholm.
KontaktChef: Christer Zettergren, 010-114 72 00. HR-specialist Angelina Heineman, 010-116 79 57. Fackförbundet ST: Anna-Lena Bahadori Lundgren. Saco-S: Mohamed Abu Torse. Samtliga nås via vår växel på 08-786 90 00. Seko: Irre del barba, 010-115 30 87. Vi undanbeder oss erbjudanden om rekrytering- eller annonseringtjänster.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 25 februari 2020.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-02-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 5091760
Observera att sista ansökningsdag har passerat.