Enhetschef för kansli och kommunarkiv
Gävle kommun, Administrativa avdelningen / Administratörsjobb / Gävle
2025-10-02
Visa alla administratörsjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen i Gävle Gävle kommun erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Styrning och stöd Gävle har ansvaret för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå nära politiken. Våra medarbetare jobbar med helheten och samordnar arbetet som är gemensamt för alla sektorer inom Gävle kommun.
Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!
Tjänsten som enhetschef är placerad inom administrativa avdelningen som är en av Styrning och stöds sex avdelningar. Förutom kansli och kommunarkiv finns inom avdelningen, enheten för social hållbarhet, enheten för säkerhet och beredskap och överförmyndarenheten.
Publiceringsdatum2025-10-02ArbetsuppgifterVi söker dig som har stort intresse för demokratiska processer, samhällsutveckling och i synnerhet kansli- och arkivfrågor. Du vill befinna dig mitt i hjärtat där de viktiga besluten om Gävle fattas.
Som enhetschef för kansli och kommunarkiv ansvarar du tillsammans med dina medarbetare för kansliets uppdrag att ge stöd och service till politiker, chefer och handläggare samt för beredningsprocessen gentemot kommunfullmäktige med presidie- och valberedning, kommunstyrelsen med dess utskott och beredningsorgan samt ytterligare nämnder och samarbetsråd samt Gävle kommuns diarie- och ärendehanteringssystem.
Kommunarkivets uppdrag att på uppdrag av kommunens arkivmyndighet utöva tillsyn enligt arkivlagen samt svara för vården av de arkiv som övertagits av arkivmyndigheten. Kommunarkivet handlägger begäran om utfående av allmänna handlingar ur de övertagna arkiven, vilket bl a inkluderar prövning av frågan om sekretess. Kommunarkivet ger också råd och stöd till kommunens övriga nämnder och bolag i frågor som rör arkiv och informationshantering.
Enhetens medarbetare har en bred kompetens- och specialistkunskap inom enhetens samtliga delar.
Som enhetschef ansvarar du för en helhetssyn och möjliggör att alla kompetenser samverka för att lösa enhetens uppdrag.
Enhetschefen är underställd avdelningschef för administrativa avdelningen på sektorn och är medlem i avdelningens ledningsgrupp och bidrar till utveckling av hela avdelningens verksamhet.
KvalifikationerFör att lyckas i rollen är du redan en trygg och erfaren chef och ledare och du har kunskap, erfarenhet och förståelse för den politiska processen som styr kommunal verksamhet. Du har en högskoleutbildning relevant för tjänsten, exempelvis inom juridik, statsvetenskap eller arkiv- och informationsvetenskap. Alternativt har du annan utbildning och arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har kunskap om för verksamheten relevant lagstiftning.
I ditt ledarskap är du trygg och kommunikativ och arbetar tillitsbaserat. Du har förmåga att entusiasmera, förankra och leda ett ständigt pågående utvecklingsarbete tillsammans med dina medarbetare. Du ser vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat samt har en helhetssyn och tar hänsyn till övergripande strategier när du gör dina avvägningar.
Du samtalar och agerar förtroendeingivande i olika sammanhang samt skapar en öppen dialog. Du ger, söker och tar konstruktiv feedback och vågar pröva nya arbetsmetoder som utvecklar verksamheten. Du hanterar oklara situationer, ser möjligheter och lösningar.
För dig är det viktigt att skapa och bibehålla goda relationer i samverkan och samarbete internt med andra sektorer, externt med andra aktörer, såväl som med politiker och medborgare.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C279764".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Gävle kommun (org.nr 212000-2338)
Arbetsplats Gävle kommun, Administrativa avdelningen
Kontakt Administrativ chef
Anna-Karin Wågberg Sperring
026-178016 Jobbnummer 9536455