Enhetschef Barn och Unga

Östhammars kommun, Omsorgskontoret / Sjukvårdschefsjobb / Östhammar
2024-08-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Enhetschef Barn och Unga" (publicerad 2024-09-18) ⬅️


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Östhammar, Uppsala, Heby, Tierp, Sala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Östhammars kommun, Omsorgskontoret i Östhammar

Varje dag går cirka 1800 personer till arbetsplatsen Östhammars kommun för att leverera välfärd och utveckling så att vårt lokala samhälle kan fortsätta vara tryggt och attraktivt. Vi gör det tillsammans, med engagemang, ansvar och öppenhet. Det är vi stolta över.

Då vår nuvarande enhetschef på Barn och Ungdom blir vår nya verksamhetschef, myndighet, behöver vi rekrytera en ny enhetschef till enheten Barn och Unga myndighet, familjerätt och familjehemsvård. Vi som söker en enhetschef består av två biträdande enhetschefer, tre familjehemssekreterare, två familjerättssekreterare, fem utredningsadministratörer och cirka 10 socialsekreterare. Här finns ett härligt gäng med en fin sammanhållning och arbetsglädje som behöver en ny chef och fler kollegor. Vi har byggt upp en bra administration och väl fungerande rutiner för att stärka upp arbetet för våra socialsekreterare.

Hos oss får du stort inflytande över din arbetssituation, gott om administrativt stöd, tillgång till erfarna kollegor och nära till beslutsfattande. Kompetensutveckling erbjuds i form av processhandledning, skräddarsydda utbildningar och tillgång till kompetensutvecklingsprogram. Vi har en stor frihet gällande arbetstider och tillämpar årsarbetstid med flextid. Våra löner är konkurrenskraftiga och löneutvecklingen bra. Du får förskottssemester och möjlighet att växla in din semesterersättning mot extra semesterdagar. Utöver det erbjuder vi friskvårdsbidrag och tjänstepension.

Du som blir vår nya kollega kommer till en arbetsplats med transparens och trevliga kollegor. Vi befinner oss på en utvecklingsresa som kännetecknas av tydlighet och delaktighet, där alla hjälps åt.

Publiceringsdatum
2024-08-28

Arbetsuppgifter
I jobbet som enhetschef, myndighet för Barn och ungdom förväntas du samarbeta nära enhetschefskollegor, verksamhetsledning och övriga sektorer. Du ingår i ledningsgruppen inom verksamhetsområde Myndighet Omsorg. Samtidigt som du leder din enhet representerar du hela verksamhetsområdet och sektorn och det är viktigt att dina beslut gynnar samtliga representerade målgrupper. Till din hjälp har du två biträdanande enhetschefer på enheten.

Du kommer bland annat att föredra ärenden i nämnd, förbereda LVU ansökningar och ansvara för hantering av omedelbara omhändertaganden. Våra verksamhetsområden är: mottagning, utredning, familjehem, familjerätt och administrativa handläggare. Här finns ett härligt gäng med en fin sammanhållning och arbetsglädje som speglas över delaktighet och inflytande. Som chef i Östhammar har du fullt ledningsansvar. Det innebär att du är ansvarig för verksamhet, ekonomi och personal, inom ditt ansvarsområde. I ditt chefsansvar ingår det att ha kunskap om, bära och förmedla kommunens vision och de mål vi vill nå.

Vi jobbar kontinuerligt med förbättringsarbete som bidrar till högre kvalitet, förstärkt rättssäkerhet och ökad effektivitet. Vi vill att du tillsammans med oss jobbar för kostnadseffektiva lösningar och visar förståelse för hur olika delar påverkar helheten.

Anställningsintervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan!

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen eller annan av socialstyrelsen godkänd utbildning. Du har flerårig erfarenhet av socialt arbete, primärt inom myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården. Du har även erfarenhet av att leda grupper som chef med budget-, personal- och verksamhetsansvar. För att lyckas i ditt uppdrag ser vi att du är en samarbetsinriktad ledare, med en god kommunikativförmåga och som är modig i dina beslut. Vi arbetar aktivt för att implementera Signs of Safety. Du leder denna viktiga utveckling i arbetet enligt kommunens värdeord Ansvar, engagemang, tillsammans och öppenhet. Det är meriterande om du har kunskaper inom familjerättsområdet, Barns Behov i Centrum (BBIC) samt om du har kunskap och erfarenhet av att arbeta med kvalitetsutveckling.

Har du lätt att hålla fokus även i pressade situationer? Arbetar du ihärdigt och effektivt även i motgång eller under press? Det tror vi är viktiga egenskaper i jobbet som enhetschef. Lika viktigt är att du vågar delegera och visa dina medarbetare tillit och förtroende, liksom att du utvecklar effektiva och stödjande relationer till kollegor och medarbetare.

Vi söker dig som vill bidra till att göra skillnad för barn och unga i Östhammars kommun, och vi kommer i denna rekrytering lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Östhammars kommun välkomnar alla sökande då vi eftersträvar blandade arbetsplatser och ser våra olikheter som en styrka och tillgång.

I den här rekryteringen har vi valt vilka kanaler vi vill synas i och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.

När du söker jobb hos oss ber vi dig söka digitalt för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan digitalt kan du skicka din ansökan märkt med referensnummer till:

Östhammars kommun
Kommunledningskontoret, HR
Box 66
742 21 Östhammar

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KS-2024-630".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Östhammars kommun (org.nr 212000-0290), https://www.osthammar.se/

Arbetsplats
Östhammars kommun, Omsorgskontoret

Kontakt
Enhetschef
Svjetlana Miletic
Svjetlana.miletic@osthammar.se
0173-869 56

Jobbnummer
8864164

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Östhammars kommun, Omsorgskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Östhammars kommun, Omsorgskontoret: