Enheten för förvaltningsjuridik söker jurist

Socialstyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
2014-04-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Enheten för förvaltningsjuridik söker jurist" (publicerad 2014-08-11) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Avdelningen för regler och behörighet svarar för myndighetens regelstyrning inom socialtjänst och hälso- och sjukvård genom att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. Avdelningen svarar dessutom för utfärdande av legitimationer och andra behörighetsbevis, fördelning och uppföljning av statsbidrag samt för myndighetens arbete med klassifikationer och terminologi.

Avdelningen har tre enheter som tar fram Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd för vård och omsorg. Man arbetar också med att stödja vård och omsorg i hur Socialstyrelsens författningar ska tillämpas. Enheterna gör också rättsutredningar och ger juridiskt stöd till övriga myndigheten.

Till enheten för förvaltningsjuridik söker vi nu en jurist.

Vi söker dig som vill

• ta fram föreskrifter, allmänna råd och andra juridiska underlag

• vara ett stöd externt och internt i frågor kring lagstiftningen om journalföring och dokumentation inom vård och omsorg

• medverka i projekt

• göra rättsutredningar

• ge råd och vägledning främst till professionen

• ge förvaltningsrättsligt stöd åt enheten för statsbidrag

Kvalifikationer 

• juristutbildning

• notarietjänstgöring

• flerårig erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning

• kunskaper i förvaltningsrätt

Arbetsuppgifterna kräver att du är analytisk, resultatinriktad och självständig. Du ska också vara kommunikativ samt ha god samarbetsförmåga.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av juridiskt kvalitets- och granskningsarbete

• erfarenhet av arbete i en konsultativ roll

• erfarenhet av projektarbete

• erfarenhet av att ha arbetat med frågor om krisberedskap

• kunskap om författningsarbete på myndighet eller från regeringskansliet

• kännedom om regelverket kring allmänna handlingar, offentlighet och sekretess

• kännedom om personuppgiftslagen

Anställningsinformation

Anställningen är ett vikariat under perioden 1 juni 2014 och tillsvidare dock längst till och med 30 april 2015 med ev möjlighet till förlängning, heltid och placering i Stockholm.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se .

Sista ansökningsdag är den 11 maj 2014. Ansök genom att trycka på knappen nedan. Ange diarienummer 261-10285/2014. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Fackliga företrädare för Saco, ST och Vårdförbundet når du via vår växel på 075-247 30 00.

Publiceringsdatum
2014-04-24

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Vikariat

Så ansöker du
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Georg Lagerberg, enhetschef 075-247 3607
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist 075-247 3309

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
Rålambsvägen 3
10630 Stockholm

Jobbnummer
1851817

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: