Enheten för behörighet 2 söker utredare

Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Socialstyrelsen är en statlig myndighet med en bred verksamhet som rör socialtjänst, funktionshinderfrågor och hälso- och sjukvård. Större delen av myndighetens verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden men också till enskilda som ansöker om behörighet och till organisationer som ansöker om statsbidrag.

Avdelningen för behörighet och statsbidrag består av tre enheter - två behörighetsenheter och en statsbidragsenhet. Avdelningen är också den organisatoriska hemvisten för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, Nationella rådet för specialiseringstjänstgöring och Rådet för erfarenhetsutbyte i frågor som rör vissa statsbidrag.
De två behörighetsenheterna prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetensbevis, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.

Vi söker nu en utredare till den av behörighetsenheterna som handlägger ansökningar om legitimation och annan behörighet att utöva något av de 21 legitimationsyrkena inom hälso- och sjukvården för de som har en utbildning från Sverige eller från ett land utanför EU/EES. Vi ansvarar även för de olika stegen på vägen mot legitimation för de som är utbildade utanför EU/EES och söker legitimation i Sverige. Vi utfärdar också intyg om aktuell behörighetsstatus.

Vi söker dig som vill
• utreda ansökningar om behörighet samt fatta beslut i vissa ärenden
• besvara förfrågningar rörande behörighet
• utfärda intyg gällande behörighet
• delta i förbättringsarbete.

Kvalifikationskrav
• Juridisk eller annan akademisk utbildning som Socialstyrelsen bedömer vara relevant
• Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
• Erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning.

Arbetet ställer krav på att du har en god initiativförmåga, är flexibel samt bra på att samarbeta. Du är van att arbeta i ett högt tempo mot uppsatta mål och har ett gott ordningssinne.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har
• intresse av hälso- och sjukvårdsfrågor
• kunskaper i arabiska.

Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning, heltid och placering i Stockholm.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med många kunniga medarbetare. Mer information om vår verksamhet hittar du på www.socialstyrelsen.se.

Sista ansökningsdag är 2017-10-15. Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. Ansök genom att besöka vår hemsida www.socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 2.6.1-24734/2017. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Publiceringsdatum
2017-09-15

Kontakt
Åsa Wennberg
tf. enhetschef
075-247 3925

Elisabeth Roxmalm
personalspecialist
075-247 3309

Fackliga företrädare:
Rose-Marie Nylander, SACO, 075-247 31 82
Åsa-Britt Edoff, ST, 075-247 31 81
Magnus Göransson, Vårdförbundet, 075- 247 37 10.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
106 30 Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
106 30 Stockholm

Jobbnummer
3700501

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: