Ekonomiansvarig/ Financial Controller till Celltech Abatel AB

SJR / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos SJR i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2017-10-27

Om företaget
Celltech grundades 1984 i Sverige. Celltech-gruppenbestår, förutom av Celltech Abatel AB i Sverige, av bolag i Norge, Danmark, Finland, Hong Kong och Kina. Med sina sex säljbolag och två produktionsenheter (Sverige och Kina) är detta en av de ledande batterigrupperingarna i nordeuropa. Celltech-gruppen utvecklar kundanpassande batterilösningar till flera olika industriella områden. Tillsammans med våra kunder och samarbetspartners utvecklar vi batterier och batterisystem för alla typer av applikationer, från idé till produktion, från standardprodukter till kundanpassade lösningar. Vi producerar batteripack från små knappceller till stora container.

Celltech ingår i Addtechkoncernen, vilka är listade på Stockholmsbörsen. Celltech ska vara det sja ¨lvklara valet na ¨r fo ¨retag va ¨ljer sin batteripartner. Företaget omsätter ca 163 miljoner och har 10 anställda i Kista. Läs mer om företaget på www.celltech.se (http://www.celltech.se)

Beskrivning av tjänsten

Är du en självgående och erfaren Ekonomiansvarig/Financial Controller som vill arbeta i en verksamhetsnära och varierad roll där du får möjlighet att påverka rollens utformning? Då kan det här vara tjänsten för dig.

Celltech Abatel söker en Ekonomiansvarig som kommer att få helhetsansvaret för ekonomifunktionen. Tjänsten är en kombinerad roll där du initialt kommer att var den som bygger upp ekonomifunktionen på bolaget och kommer löpande att vidareutveckla den. Utöver det kommer du även arbeta som Financial Controller vilket innebär att stötta de i gruppen ingående bolagen och bistå gruppchefen samt affärsområdets Business Controller i ekonomiska frågor. Du sitter med i företagets ledningsgrupp och rapporterar direkt till företagets VD.

Rollen omfattar:

• Löpande redovisning samt månads, kvartals- och årsbokslut
• Alla i övrigt förekommande arbetsuppgifter på en ekonomiavdelning såsom moms & skattedeklarationer, valutahantering, budget- och prognosarbete etc.
• Analys och uppföljning av företagets resultat och lönsamhet (genom exempelvis lönsamhetskalkyler per avdelning och produkt)
• Förvalta och utveckla bolagets ekonomisystem M3
• Skapa struktur samt utveckla processer och rutiner
• Breda kontaktytor internt och fungera som stöd till övriga funktioner
• Rapportering till koncernen
• Uppföljning och analys av rapportering från bolagen ingående i Celltech-gruppe
• Handledning/stöttning till och samarbete med bolagens ekonomer
• Analys och ekonomiska underlag till gruppchefen avseende Celltech-gruppens rapportering
• Vara stöd och bollplank i ekonomiska frågor till gruppchefen
• Valutahantering i samarbete med koncernens treasuryavdelning

Bakgrund
Vi söker dig som har en ekonomisk utbildning och har operativ erfarenhet av redovisning samt känner dig trygg i alla dess delar. Vi ser gärna att du tidigare haft det övergripande ekonomiska ansvaret över ett bolags ekonomifunktion. Du har några års erfarenhet som Ekonomiansvarig/Redovisningsansvarig från ett mindre- eller medelstort bolag. Vidare tror vi att det är en fördel om du har ett visst intresse för teknik.

Det är meriterande om du har erfarenhet av affärssystem M3, Cognos controller (koncernrapporterings-systemet), och har mycket goda kunskaper i Excel. Vi förutsätter att du har en god kunskap i svenska och engelska i tal och skrift.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är en social person, med en god samarbetsförmåga, handlingskraft och som tar egna initiativ. Du har även en förmåga att skapa ett positivt arbetsklimat och är prestigelös. Du är strukturerad och noggrann, en analytisk problemlösare med en god pedagogisk förmåga att kommunicera kring ekonomi med icke-ekonomer. Du är affärsmässig, med en nyfikenhet för affärer och trivs med att arbeta i en verksamhetsnära roll.

Du har förmågan att se saker ur ett helhetsperspektiv och att arbeta såväl strategiskt som operativt. Du trivs i en rådgivande roll där det är viktigt att förstå respektive bolag och att upprätthålla goda relationer. Du är van att arbeta mot uppsatta tidsramar och med att ha många bollar i luften samtidigt.

Vi ser fram emot att få med dig i teamet!

Tjänstens placering:i bolagets lokaler i Kista.

Så ansöker du
Då urval och intervjuer sker löpande ber vi dig ansöka snarast. Du söker tjänsten via www.sjr.se. Alla ansökningar och kontakter kommer att behandlas konfidentiellt. Om du har några frågor kring tjänsten är du välkommen att höra av dig till ansvarig rekryteringskonsult Karin Van Egeraat 070-4715908. Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid Anställningstid enligt överenskommelse

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Van Egeraat karin.vanegeraat@sjr.se 070-4715908

Företag
SJR

Adress
SJR
Humlegårdsgatan 20
11446 Stockholm

Kontorsadress
Humlegårdsgatan 20, Stockholm

Jobbnummer
3772276

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från SJR

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos SJR: