Driftkoordinator till Fastighetskontoret, Stockholms stad

Stockholms kommun / Fastighetsskötarjobb / Stockholm
2025-09-02


Visa alla fastighetsskötarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.

Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd viktigt för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från välkända Stockholmsbyggnader till offentliga lokaler för kultur och idrott, kontorsbyggnader, brandstationer, saluhallar, slott, gårdar och torp. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför stadsgränsen. Vi sitter i Tekniska Nämndhuset på Fleminggatan 4, cirka 5 minuters promenad från Centralstationen.

Välkommen till oss

Till driftenheten söker vi nu en engagerad driftkoordinator med erfarenhet från fastighetsdrift som vill arbeta med spännande och unika fastigheter tillsammans med erfarna och kompetenta kollegor, med Stockholmarnas bästa i fokus.

Välkommen att utvecklas vidare med oss på Fastighetskontoret!

Vi erbjuder dig

På Fastighetskontoret får du möjlighet att bidra till Stockholms utveckling och ta del av en händelserik verksamhet. Många av våra fastigheter tillhör stadens mest kända byggnader som exempelvis Stadshuset, Kulturhuset, Liljevalchs, Stockholms stadion, Eriksdalsbadet, Åkeshovs sim och idrottshall, Zinkensdamms IP, Östermalmshallen och Stockholms stadsbibliotek.

På driftenheten är vi idag 38 medarbetare och vårt uppdrag är att ansvara för driften av kontorets fastigheter bland annat myndighetskrav, samordning av driftentreprenörer, felanmälan, energifrågor och teknisk funktion. Vi är ett kompetent, positivt och engagerat gäng som hjälper och stöttar varandra och har kul på jobbet.

Din roll

Som driftkoordinator ansvarar du för att följa upp och samordna arbetet för fastigheterna inom ditt ansvarsområde. Du kommer att ha en viktig roll i utvecklingen av driftarbetet på fastighetskontoret.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

samordna och prioritera arbetet i fastigheterna inom berört område
framtagande av driftstatistik för att analysera och optimera
aktivt arbeta med mediaförbrukning och uppföljning
anlita, samordna och följa upp leverantörer
vidarefakturering gentemot hyresgäster
delta i prognos- och budgetarbete
Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som har

en avslutad YH-utbildning med relevant inriktning eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig, alternativt har du inhämtat motsvarande kompetens genom mångårig erfarenhet av relevant arbete
aktuell erfarenhet från fastighetsdrift
god systemförståelse för byggnaders installationer och dess samverkan
kommunikation via dator, och telefon/surfplatta är en naturlig del av arbetet och du behärskar dessa redskap obehindrat och vi ser gärna att du har erfarenhet av Faciliate.
B-körkort
god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.

Personliga förmågor och färdigheter

Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och motivation för tjänsten. För att trivas och lyckas i rollen tror vi att du är lyhörd, hjälpsam och gillar att hitta lösningar. Du är serviceinriktad och tar ansvar för det du gör och har lätt för att planera och prioritera. Du tänker på helheten, agerar professionellt och vill alltid göra det som är bäst för verksamheten. Du är nyfiken, engagerad och gillar att omsätta idéer till handling.

En hälsning från din blivande chef

Daniel Rosén heter jag och det är jag som är din blivande chef. Som chef är jag engagerad och inlyssnande och försöker vara ett så bra bollplank som möjligt. Jag ser det som en styrka att jag genom min erfarenhet förstår tekniken och utmaningarna som mina medarbetare ställs inför så att jag kan ge dem den stöttning de behöver. Som medarbetare hos oss förväntas du inte vara självgående i allt, utan jag jobbar för ett klimat där vi tar hjälp av och stöttar varandra. Att vi dessutom har kul på jobbet är något jag tror de flesta på min enhet instämmer i.

Mer om Fastighetsavdelningen

Fastighetsavdelningen förvaltar fastighetsnämndens fastigheter och byggnader men har även förvaltningsuppdrag åt andra nämnder inom staden. Avdelningen består av fem enheter och innefattar förutom driftenheten, två kundförvaltarenheter, teknikförvaltning samt enheten teknikspecialister, med ett nära samarbete över kompetensgränserna.

Din ansökan och rekryteringsprocessen

Låter det här som något för dig?

Varmt välkommen med din ansökan. När du gör din ansökan kommer du få besvara ett antal urvalsfrågor som ligger till grund för vårt fortsatta urvalsarbete. I ditt personliga brev vill vi enbart att du beskriver kortfattat varför du stämmer bra in på vad vi efterfrågar i annonsen och varför du är intresserad av just den här tjänsten. Vi vill även att du berättar vad du kan bidra med utifrån dina tidigare erfarenheter.

Publiceringsdatum
2025-09-02

Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast efter överenskommelse.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-09-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/5021".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Fastighetskontoret, Driftenheten

Kontakt
Daniel Rosén, Enhetschef
daniel.rosen@stockholm.se
08-50826865

Jobbnummer
9486900

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: