Doktorander inom Vägteknik
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad / Skogsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla skogsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad i Stockholm,
Haninge eller i
hela Sverige ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER
Skolan för Arkitektur och Samhällsbyggnad söker doktorander.
Skolans verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning bygger på både teknik, humaniora och samhällsvetenskap.
Två doktorander inom Byggvetenskap/Inriktning Vägteknik.
1. Optimering av vinterväghållning
Projektet är inriktat mot utveckling av nya tekniker och system för optimering av driften av det svenska vägnätet vintertid. En viktig del av projektet är studier rörande mikroklimatet vid vägytan genom tillståndsmätning och modellering. Material- och miljöfaktorer som påverkar mikroklimatet skall också studeras, och metoder för "kvantifiering" av olika mikroklimat kommer att utvecklas. Kunskap från detta projekt förväntas kunna bidra till utveckling av ett effektivare vinterväghållningssystem.
Ref Nr: A-2007-1075
2. Bestämning av permanent deformation hos bitumenbundna och obundna material baserat på materialens korngradering
Stenmaterialets kornstorleksfördelning, speciellt grovfraktionen, i bitumenbundna och obundna lager i en vägöverbyggnad har avgörande betydelse för materialets förmåga att motstå uppkomsten av permanent deformation. Ett teoretiskt förfarande kommer att utvecklas för analys av avståndet mellan givna partiklar i packade stenmaterial med bestämd kornkurva, och lämpliga fysikaliska parametrar för beskrivning av det packade materialets struktur kommer att identifieras. Belastningens storlek skall involveras i beräkningen genom införandet av en tröskelspänning, över vilket en given materialstruktur uppvisar permanent deformation. Resultaten kommer att ligga till grund för ny metodik vid val av optimal kornstorleksfördelning i asfalt och obundna material liksom för modifierade materialspecifikationer.
Ref Nr: A-2007-1076
Publiceringsdatum2007-11-15KvalifikationerLämplig bakgrund för dessa doktorandtjänster är civilingenjörsexamen från väg- och vattenbyggnad, fysik, farkost eller samhällsbyggnad.
KTH har höjt ambitionerna när det gäller mångsidig kompetens, vi välkomnar särskilt sökande som kompletterar vår fakultet med avseende på jämställdhet.
Anställningstyp/arbetstiderTidsbegränsad (Enligt ök)
ErsättningSå ansöker duAnsökan med ref.nr skickas via vanlig post till:
Britt Odelius
Institutionen för Byggvetenskap
Brinellvägen 34
KTH
10044 Stockholm
Sista ansökningsdag 2007-12-17
Ange följande referens när du ansöker: A-2007-1075 resp A-2007-1076
FöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad
10044 Stockholm
Mer information på
www.kth.se Jobbnummer 55432
Observera att sista ansökningsdag har passerat.