Doktorand Till Kompetenscentrum Cicero Vid Kth
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm Publiceringsdatum2010-01-22ArbetsuppgifterKTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. Här finns cirka 12 000 helårsstudenter, 1 400 forskarstuderande och 3 100 anställda.
CICERO (Centre for Internal Combustion Engine Research Opus) är ett kompetenscentrum som startade 2006 och drivs av KTH, Energimyndigheten och svensk fordonsindustri. Centret bedriver interdisciplinär forskning inriktad på â€gas management†(motorns andning) med speciell tonvikt på överladdning. Betydelsen av detta område ökar med nya bränsleeffektiva och miljövänliga förbränningssystem och med ökade krav på bränsleekonomi från fordonsägare och samhället. Tre institutioner vid KTH är för närvarande involverade i CICERO, institutionen för maskinteknik, institution för mekanik och institutionen för farkostteknik. CICERO söker nu en doktorand för forskning inom ramen för centret. Pågående projekt vid de olika institutionerna rör modellering av gasväxlingssystem, liksom strömningsmekaniska och akustiska undersökningar med hjälp av avancerade experiment och beräkningar (CFD).
Arbetsuppgifterna omfattar bl a:
Egen forskarutbildning inom ett CICEROs projekt. Projektet syftar till att studera fördelar och nackdelar av vissa typer av turboladdning. Projektet fokuserar i huvudsak simulering av strömningen i turbosystemet. Forskningen innebär också nära samarbete med riggprov på KTH och motorprov vid Volvo Cars (VCC).
KvalifikationerBehörighet för doktorandanställning är civilingenjör (eller motsv). Lämplig inriktning är t.ex. teknisk fysik, farkostteknik eller maskinteknik med intresse för strömningsmekanik, akustik och förbränningsmotorteknik. Goda kunskaper i matematik, strömningsmekanik, akustik och numeriska/experimentella metoder är meriterande.
Forskningsarbetet kommer att kräva ett intresse att samarbeta med CICEROs industriella partners och i synnerhet VCC. Sökande skall ha förmåga till självständigt arbete och kritisk analys samt god samarbetsförmåga och förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på engelska.
KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet och mångfald.
Arbetstider och omfattningTidsbegränsad, tillträde: Snarast efter överenskommelse
ErsättningLön/Sysselsättningsgrad: Lön utgår enl. gällande avtal för doktorandanst.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2010-02-22
Ansökan skickas till:
ceneqv@kth.seSkriv referensnummer S-2010-0030 i ämnesraden!
Ansökan med referensnummer via vanlig postgång adresseras till:
KTH
Institutionen för mekanik
Att: Carolina Eneqvist
Osquars Backe 18
100 44 STOCKHOLM
Ansökan skall innefatta följande handlingar:
1. Curriculum vitae, inkluderande referenspersoner
2. Betygsavskrift från gymnasium och högskola/universitet
3. Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier inriktade mot förbränningsmotorområdet.
För allmän information om KTH hänvisas till våra webbsidor:
www.kth.se och om CICERO, se
www.cicero.kth.seAnge följande referens när du ansöker: S-2010-0030
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktHenrik Alfredsson, 08-790 7582,
hal@mech.kth.seLaszlo Fuchs, 08-790 7155,
lf@mech.kth.seJohan Lennblad, 031-325 44 27,
jlennbla@volvocars.comFacklig kontaktRikard Lingström, 08-790 8292,
rlm@kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 571481
Observera att sista ansökningsdag har passerat.