Doktorand (Licentiat) i modellering av passagerarflöden i kollek
Kungliga Tekniska högskolan, Institutionen för Transportvetenska / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Institutionen för Transportvetenska i Stockholm KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad är en av tio skolor på KTH. Hos oss arbetar ca 700 personer och vi har ca 3 000 studenter. Vi har en unik bredd på ämnesutbudet där vi utbildar och forskar om framtidens samhälle, om hur städer, byggnader och infrastruktur ska utformas och byggas. Hur man skapar goda livsmiljöer för människor och samtidigt tar hänsyn till miljö, energi, ekonomi och sociala faktorer. Vi är stolta över de goda kontakter vi har med näringsliv och andra aktörer i omvärlden.
Institutionen för transportvetenskap driver framstående forskning och utbildningsprogram i en rad områden när det gäller framtidens transportsystem.
Forskningen är tvärvetenskaplig och täcker alla transportsätt för personliga resor och varor. Vår forskning omfattar områden som resebeteende, användning av ekonomiska styrmedel och prognoser, och värderingar och policyfrågor. Hur man använder informationsteknologi för att övervaka, kontrollera och underlätta användningen av transportsystemet har också blivit ett allt viktigare forskningsområde. En fråga som skär över många forskningsområden är hur man kan uppnå förbättrad energieffektivitet och minskad miljöpåverkan från transportsektorn - dvs. hur vi kan främja ett grönare, säkrare och smartare transportsystem.
Publiceringsdatum2017-02-23Dina arbetsuppgifterMånga kollektivtrafiksystem i städer runt om i världen, inte minst Stockholm, har problem med hårt belastade stationer och hållplatser. Trängseln på stationer beror på flera faktorer, bland annat stationernas utformning, till exempel tillgänglig yta och placering av in- och utgångar, trafikeringen i form av fordonskapaciteter och turtätheter, samt storlek och riktning på passagerarflöden.
Det finns ett viktigt samspel mellan trängsel på stationer och trängsel i fordon. Om ett stort antal resenärer väntar på stationen ökar det risken för trängsel i fordonen, särskilt när trängseln är ojämnt fördelad längs plattformar. Trängsel på plattformen leder dessutom till längre tid för på- och avstigning. Hög trängsel i fordonen är förknippad med många negativa konsekvenser, t ex låg komfort och obehag, inga lediga sittplatser, risk att inte komma på fordonet, och förseningar.
Institutionen för transportvetenskap, KTH, bjuder in till ansökningar för en heltidstjänst som doktorand i området passagerarflöden och trängsel i kollektivtrafiken. Den framgångsrike kandidaten kommer att arbeta med att utveckla en kvantitativ metod för att utvärdera hur utformning av stationer och bytespunkter påverkar trängseln i fordon. Målsättningen är att öka förståelsen för hur stationers utformning och resenärsflöden samspelar och påverkar framkomligheten och trängseln i fordon. Med den utvecklade metoden kan olika utformningar av nya eller renoverade stationer utvärderas i ett tidigt planeringsstadium på ett objektivt och systematiskt sätt. Det faktiska kapacitetsutnyttjandet av fordon kan analyseras på ett mer realistiskt sätt än tidigare, genom att hänsyn tas till att resenärer i allmänhet inte fördelar sig jämnt mellan alla vagnar. En modell för flöden mellan olika plattformar inom en bytespunkt kommer att utvecklas, och kopplas till en simuleringsmodell för kollektivtrafik. Simuleringsmodellen kommer att utvecklas för att fånga trängseln i varje fordon och vagn. Simulering av passagerarflöden i kollektivtrafiken och mellan plattformar kommer att integreras. Metoden kommer att kalibreras och tillämpas på stationer i Stockholms kollektivtrafiknät.
Tjänsten är avsedd för doktorandstudier och forskning som leder fram till en licentiatexamen. Lönen täcker en forskningstid av 100% under två år, därutöver med möjlighet till förlängning med upp till 20% institutionstjänstgöring.
KvalifikationerEn M.Sc.-titel eller motsvarande är ett krav. Den sökande förväntas ha en bakgrund i transportvetenskap, till exempel modellering och simulering, eller en bakgrund inom kvantitativa metoder som optimering, datavetenskap, statistik eller liknande med ett starkt intresse för transporttillämpningar. Programmeringskunskaper i C++/C# eller liknande är önskvärda. Kunskaper om kollektivtrafik är meriterande.
Den valda sökanden ska ha väl utvecklade förmågor till analytiskt tänkande, problemlösning och kommunikation. Goda kunskaper i engelska i tal och skrift är ett krav. Utvärderingen kommer att baseras på hur väl de sökande kvalificerar sig med avseende på ovanstående meriter.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan ska innehålla följande:
- CV inklusive relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Kopior av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte är utfärdade på ett av dessa språk.
- Kortfattad redogörelse om dina intressen och hur relaterar de till dina tidigare erfarenheter och framtida mål; max 2 sidor lång.
- Kontaktinformation till två referenspersoner.
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-03-16
Ange följande referens när du ansöker: A-2017-0344
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktErik Jenelius, biträdande lektor
jenelius@kth.se, 08 - 790 80 32
Eva Pettersson, HR-handläggare
eva.pettersson@abe.kth.se, 08 - 790 86 62
FöretagKungliga Tekniska högskolan, Institutionen för Transportvetenska
AdressKungliga Tekniska högskolan, Institutionen för Transportvetenska
Teknikringen 74D
10044 Stockholm
KontorsadressTeknikringen 74D
Jobbnummer 3336637
Observera att sista ansökningsdag har passerat.