Doktorand inom Liquid Dual Fuel
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m i Stockholm,
Södertälje eller i
hela Sverige KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.
Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.
Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik och inbyggda styrsystem, förbränningsmotorteknik, integrerad produktutveckling och innovation samt industriell design.
Publiceringsdatum2016-02-18Dina arbetsuppgifterAvdelningen för förbränningsmotorteknik befinner sig i framkant inom dagens och morgondagens utmaningar kring hur framdrivning av lätta och tunga transporter i framtida hållbara transportsystem ska kunna mötas och optimeras.
Enhetens forskning bidrar till motorområdets utveckling och svensk konkurrenskraft genom att utförande forskning kring förståelse för de grundläggande processerna vilka bestämmer motorns verkningsgrad och emissioner för såväl dagens bränslen som kommande förnyelsebara.
Det aktuella projektet ämnar öka förståelsen kring förnyelsebara alkoholer som bränsle i tung transport. Målet är att stödja Energimyndighetens vision om ett "fossilfritt" transportsystem 2050. Specifikt skall potentialen av införande av korta alkoholer i dieselmotorprocess studeras med avseende på verkningsgraden och emissioner sam systemaspekter i framtida framdrivningssystem.
Projektet "Liquid Dual Fuel" utförs i tätt samarbete med SCANIA CV AB och en liten del av arbetet utförs på plats i industrin genom praktik.
Arbetet innefattar att formulera och genomföra vetenskapligt förankrad forskning inom förbränningsmotorer, speciellt angående förbränningssystem för alkoholer i diesel process och lastbilsapplikation. Arbetet fokuseras på provning, experiment och diagnostik på encylindermotor. Av särskilt intresse är konceptets prestanda och emissionspotential. Kan vi åstadkomma en högeffektiv, lågtemperatur, sotfri förbränning med alkoholer som metanol, etanol eller propanol?
Utförd analys och resultat ska formuleras och publiceras i vetenskapliga tidskrifter och konferenser för att till slut resultera i en doktorsavhandling.
Arbetet innehåller också utbildningsmoment där doktoranden deltar i avdelningens jobb med studenter i undervisningen. Räkneövningar, seminarier, laborationer och tentamensrapportering. Slutligen ingår ett ordentligt kurspaket i doktorandutbildningen och det skall slutföras innan examen kan erhållas.
KvalifikationerSökanden bör ha en Master of Science eller civilingenjörsexamen inom relevanta ämnen och det betraktas som meriterande med utbildning inom maskinteknik, farkost, fysik och kemiteknik.
Du som söker bör även ha erfarenhet av termodynamik, strömningsteknik och grundläggande förbränningsmotorteknik eller förbränning. Det betraktas som meriterande med erfarenhet av utvecklingsarbete inom förbränningsmotorteknik, experimentell provning och/eller modellering av motorer samt erfarenhet av motorutveckling och partikelmätning.
Vidare söker vi en begåvad och genuint teknikintresserad person med ett stort intresse för experiment och simulering av motorer och system. Som person är det viktigt att du är engagerad, analytisk, har en positiv attityd och en förmåga att motivera dig själv även då du ställs inför tuffa intellektuella utmaningar. Din förmåga att ta ansvar och vara strukturerad är av stor vikt då du kommer att ha ett arbete utan färdiga svar och vägar. Du som söker bör vara analytisk och formulera frågeställningar, nyfiken och villig att lära nytt och anta nya perspektiv samtidigt som du är självständig och hittar motivation i frågor som skall besvaras. Du bör även vara målorienterad och ha förmåga att efterfråga och se syfte och relevans i olika aktiviteter.
Vi kommer ta stor hänsyn till personliga egenskaper i denna rekrytering.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska innehålla följande: Curriculum Vitae, personligt brev, Examensbevis/betyg samt en kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-03-14
Ange följande referens när du ansöker: M-2016-0161
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnders Hultqvist, professor 08-790 78 93
Helena Fehrm, personalhandläggare 08-790 76 53
FöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och management
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och management
Lindstedtsvägen 30
10044 Stockholm
KontorsadressLindstedtsvägen 30
Jobbnummer 2677276
Observera att sista ansökningsdag har passerat.