Digitaliseringssamordnare till socialtjänsten i Helsingborg

Helsingborgs kommun / Supportteknikerjobb / Helsingborg
2025-11-14


Visa alla supportteknikerjobb i Helsingborg, Bjuv, Åstorp, Höganäs, Landskrona eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Helsingborgs kommun i Helsingborg, Klippan eller i hela Sverige

Ett bra jobb idag - en bättre stad imorgon. Vill du vara med och göra skillnad? Vi behöver dig!

Om arbetsplatsen
I staden ansvarar socialförvaltningen för individ- och familjeomsorg. Vårt uppdrag är att möjliggöra för invånare att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället.

Hos oss på socialförvaltningen i Helsingborgs stad pågår en ständig resa mot en mer digital, smart och effektiv organisation. Vi möter invånare som behöver stöd och ser att olika former av teknik underlättar tillgängligheten och även arbetet för kollegorna i förvaltningen.

Som digitaliseringssamordnare blir du en del av en engagerad och kompetent arbetsgrupp inom förvaltningens stab. Här ingår du i ett team med olika yrkesroller; till exempel en digital strateg, systemförvaltare och systemhandläggare. I arbetsgruppen finns även jurister, utredare, verksamhetscontroller, olika samordnarroller och förvaltnings- nämnd- och utskottssekreterare.

Tillsammans bidrar vi till socialnämndens uppdrag att möjliggöra för invånare som behöver socialt stöd att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället.

Publiceringsdatum
2025-11-14

Dina arbetsuppgifter
I rollen som digitaliseringssamordnare är du en viktig länk mellan verksamhet, teknik och strategi. Du kommer att:

• Vara ett bollplank och rådgivare i frågor om digitalisering, system, hårdvara och mjukvara
• Delta i stadsövergripande forum, till exempel e-förvaltningsforum
• Implementera nya lösningar, både tekniska system och digitala verktyg
• Utbilda medarbetare och chefer och bidra till ökad digital mognad i organisationen
• Arbeta med systemförvaltning och viss administration kopplad till digitala verktyg
• Fånga upp behov, identifiera förbättringsområden och bidra med kreativa och kostnadseffektiva lösningar
• Optimera befintliga resurser och säkerställa att tekniken används effektivt
• Samarbeta nära verksamheten och anpassa stöd utifrån olika behov och förutsättningar
• Bidra till utveckling enligt stadens och förvaltningens strategiska riktning
• Ha förståelse för informationssäkerhet, datahantering och GDPR (meriterande)
• Vara en del av förvaltningens digitala team, där vi hjälper varandra, delar kunskap och hittar lösningar tillsammans

Vad vi erbjuder

Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är genuint nyfiken på teknik och människor och som trivs med att göra det komplexa enkelt. Du har en naturlig förmåga att skapa förtroende, möta människor där de är och bidra till att tekniken blir ett verktyg som underlättar arbetet.

Vi tror att du är:

• Hjälpsam, prestigelös och utåtriktad men du även har integritet.
• Lugn, trygg och pedagogisk, även när andra upplever stress inför ny teknik.
• Flexibel, serviceinriktad och lösningsorienterad.
• Självgående och har förmåga att driva processer, leda dig själv och involvera rätt personer.
• Proaktiv och ser till helheten med ett kostnadsmedvetet förhållningssätt.
• Teknikintresserad och stimulerad av att hitta smarta lösningar
• Nyfiken och snabb att lära dig nya system och verktyg.

Kvalifikationskrav

• Eftergymnasial utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• God förståelse för IT generellt och den digitala arbetsplatsen
• Förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift
• Dokumenterad erfarenhet av datahantering och informationssäkerhet
• Erfarenhet av att hålla utbildningar eller stödja andra i tekniska frågor
• Meriterande är kunskap om upphandling, avtal och erfarenhet från politiskt styrd organisation

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/







Sista dag att ansöka är 2025-11-30

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: 100%

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. I ansökan ska CV och övriga för tjänsten relevanta handlingar bifogas, exempelvis utbildningsbevis eller legitimation. Du kommer även få besvara urvalsfrågor.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Helsingborgs kommun (org.nr 212000-1157), https://helsingborg.se

Arbetsplats
Helsingborgs stad

Jobbnummer
9605557

Prenumerera på jobb från Helsingborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Helsingborgs kommun: