Digital kommunikatör, vikariat

Österåkers Kommun / Administratörsjobb / Österåker
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Österåker, Sigtuna, Upplands Väsby, Vallentuna, Täby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Österåkers Kommun i Österåker, Täby, Stockholm, Nynäshamn eller i hela Sverige

30 minuter utanför Stockholm ligger Österåker med centralorten Åkersberga. I Österåkers kommun arbetar 2000 personer med Sveriges viktigaste jobb. Det gör vi genom högt ställda mål såsom; bästa skolan i länet, högkvalitativ omsorg för äldre och funktionshindrade, professionell kommunal service och gott bemötande, ekonomi i balans och en trygg miljö. Du som arbetar hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort.

Kommunikationsenheten ansvarar för kommunens interna och externa kommunikation, samt presskontakter. Enheten består av två kommunikatörer, en kommunikationsstrateg, en kommunikationschef, samt en samordnare av finskt förvaltningsområde. Då en av oss är föräldraledig söker vi nu en vikarierande digital kommunikatör.

Arbetsbeskrivning 

Vi har en hög ambitionsnivå i arbetet med våra digitala kanaler. Under 2016 vill vi formulera nya mål och strategier för vår digitala närvaro. Vi vill lyfta vår webbplats och vår närvaro i sociala medier ytterligare, samt förbättra vårt intranät och interna kommunikation genom regelbundna releaser. Ett pågående projekt är utveckling av subwebbplatser till våra kommunala skolor.

I tjänsten som digital kommunikatör arbetar du med förvaltning och utveckling av våra digitala kanaler. Du arbetar nära enhetens kommunikationsstrateg som ansvarar för våra digitala kanaler, vårt webbredaktörsnätverk och vår tekniske systemförvaltare. Du arbetar också nära tillsammans med enhetens andra kommunikatör för budskapsplanering och -koordinering i våra gemensamma kanaler. Du rapporterar till kommunikationschefen.

Du kommer att arbeta med att skriva, redigera och publicera texter och bilder på vårt intranät, vår webbplats, våra konton i sociala medier, samt vår digitala skärm i vår turistbyrå. Vi vill också att du ska kunna göra enklare filmer.

Du kommer att arbeta med kvalitetssäkring och utveckling av struktur och innehåll, samt med att stödja och utbilda våra webbredaktörer och användare av sociala medier. Du ansvarar också för underhåll och användaradministration av våra digitala kanaler.

Det kan också bli aktuellt att vid behov arbeta strategiskt och operativt med kommunikationsuppdrag. Det kan handla om att agera som kommunikativt bollplank, utveckla budskap och innehåll till våra olika kanaler, medverka vid events, driva eller delta i olika produktioner och projekt.

Du kommer att vara kontaktperson gentemot några av kommunens förvaltningar.

I tjänsten igår också att vara kommunikatör i beredskap vid kriser enligt tjänstgöringslista.

Publiceringsdatum
2015-12-28

Kvalifikationer
Du är en kommunikatör med ett par års erfarenhet av att arbeta med kommunikation i digitala kanaler.

Du har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildning på Berghs eller IHM.

Du är samhällsintresserad och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift för olika kanaler, inte minst digitala.

Meriterande är nätverk inom för uppdraget relevanta branscher, samt förtrogenhet med arbete i politiskt styrda organisationer.

Som person är du ansvarsfull och har stor integritet. Du har förmåga att identifiera, analysera och prioritera framgångsfaktorer för effektivt kommunikationsarbete och är initiaitivrik. Du kommer att ha många kontakter både inom och utanför organisationen vilket ställer stora krav på din samarbetsförmåga och skapandet av goda relationer. Du är lyhörd och servicemedveten och ger ett gott bemötande. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Datorvana är ett krav, liksom goda kunskaper i Adobe CS, webbpubliceringverktyg och sociala medier.

Det är en fördel om du har kunskap och erfarenhet av att göra digitala filmer.

Österåkers kommun är finskt förvaltningsområde varför kunskaper i finska är meriterande.

Ansökans form

Din ansökan ska innehåll personligt brev, meritförteckning och löneanspråk.

Anställningsform

Vikariat till och med augusti 2016.

Omfattning

100%

Österåker är en skärgårdskommun i stark tillväxt och utveckling, en av landets snabbast växande kommuner. Här bor 41 000 personer och befolkningen ökar stadigt med runt 400 personer per år. På sommarhalvåret fördubblas befolkningen genom fritidsboende och turister. Nyföretagandet är starkt och arbetslösheten mycket låg. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med vattenkontakt. Flera spännande bostadsområden byggs och permanentboende i skärgården lockar allt fler. Österåker samarbetar med andra kommuner för att möta den ökade tillväxten, genom en gemensam vision att skapa 50 000 nya arbetstillfällen. För mer information se även osteraker.se

Varaktighet, arbetstid
Vikariat till och med augusti 2016 100%

Ersättning
Kommunikatör
Se www.österåker.se/förmåner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Helena Cronberg, Kommunikationschef +46 8-540 810 83 helena.cronberg@osteraker.se

Företag
Österåkers kommun

Adress
Österåkers kommun
Österåkers kommun, 184 86 Åkersberga
18486 Åkersberga

Kontorsadress
Hackstavägen 22, Åkersberga

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2594826

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Österåkers Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Österåkers Kommun: