Digital analytiker till ICAs spännande transformationsresa

ICA Sverige AB / Marknadsföringsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos ICA Sverige AB i Solna, Stockholm, Järfälla, Sollentuna, Huddinge eller i hela Sverige

ICA Gruppen är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med verksamhet inom mat och måltider, bank, apotek, specialvaror och fastigheter. ICAs värderingar grundar sig på enkelhet, engagemang och entreprenörskap. Balansen mellan individens drivkraft och kraften i det gemensamma är en del av vår framgång. Har du vilja och egna idéer finns en mängd möjligheter att lyckas hos oss.



Marknadsinsikt tillhör ICAs Marknadsfunktion och har ett övergripande ansvar för ICAs förmåga till kund- och kampanjinsikter, avancerad statistisk och prediktiv analys, kommersialisering av kundinsikter till leverantörer, omvärldsanalys och segmenteringar. På avdelningen kombineras djup analytisk kompetens inom både digitala och analoga kanaler, statistiska modeller och ICA-kunskap för att leverera insikter till verksamhetens löpande arbete, strategier och projekt.

Nu söker vi en driven digital analytiker som kan ta fram beslutsunderlag och analyser samt vara med och utveckla ICAs digitala plattformar, bland annat ICA.se - en av Sveriges mest besökta sajter. ICA är mitt inne i en digital transformation med många spännande initiativ vari denna roll fyller en viktig funktion.



Publiceringsdatum
2018-10-15

Dina arbetsuppgifter
Som Digital analytiker kommer ditt arbete till stor del baseras på analysförfrågningar och utvecklingsbehov ifrån olika delar av organisationen men även ske inom ramen för olika utvecklingsprojekt som drivs av ICA. Du kommer att få möjlighet att arbeta på bredden med olika verktyg och inom olika områden så som webbanalys, konverteringsoptimering, sökmotoroptimering och affärsutveckling. Du kommer både att genomföra analyser och utveckling på egen hand och i samspel med våra digitala byråer.



Profil
För att lyckas i den här tjänsten är det viktigt att du är driven, strukturerad och har ett sinne för planering eftersom du till stor del själv prioriterar bland arbetsuppgifterna och arbetar självständigt med dessa. Du ska förstå ICAs möjligheter inom den digitala världen och vara van att arbeta brett inom olika områden. Det är självklart även viktigt att du är en van analytiker och har lätt att presentera dina slutsatser i tal och skrift.

Vi söker dig som:

* Löpande kan analysera och utvärdera såväl befintlig som ny funktionalitet på våra sajter och appar samt föreslå förbättringar
* Ansvara för att implementera och underhålla mätning på våra sajter och appar
* Har en vana att arbeta tillsammans med grupper med olika kompetenser för att utveckla och förbättra digitala produkter
* Har arbetat med att leverera datadrivna beslutsunderlag för förbättring av användarupplevelser, trafik- och konverteringsdrivande kommunikation och affärsutveckling. Det är viktigt att du kommer själv med lösningsförslag och testbara hypoteser
* Har erfarenhet av att löpande ta fram, underhålla och populera dashboards och rapporter som tydligt visar utveckling och utfall för de digitala kanalerna, samt att ge slutsatser och rekommendationer kopplat till dessa
* Är duktig på att planera och strukturera ditt arbete samt har möjligheten att driva flera frågor samtidigt. Du är samtidigt kreativ, nyfiken och kan se affärsnyttan med de frågor som drivs
* Har en vana i att presentera dina slutsatser i tal och skrift samt fungera som bollplank inom digitala frågeställningar
* Meriterande är att du har erfarenhet av BI-verktyg (Qlik, Tableau etc.), har mycket goda kunskaper i Microsoft Excel samt har förmåga att tillämpa reguljära uttryck och SQL



Utbildning och erfarenheter:

* Erfarenhet av tillämpat analysarbete i exempelvis Google Analytics
* Erfarenhet av tagghantering i exempelvis Google Tag Manager
* Gärna erfarenhet av datavisualisering (med fördel Tableau) och Google Big Query eller SQL
* Har intresse och bred kunskap inom allt som rör digital affärsutveckling, inklusive webbanalys, SEO, sociala medier och e-postmarknadsföring
* Har erfarenhet av analys och en god förmåga att visualisera och presentera data
* Flytande i svenska och engelska



Rollen är ett föräldravikariat på 6 månader med god chans till förlängning för rätt person.



ICA ska spegla våra kunder såväl som samhället i stort och är beroende av medarbetare med olika kompetenser. Vi strävar därför efter att anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och erfarenhet det medför.

ICA värnar om goda arbetsmiljöförhållanden för våra medarbetare. Vi har som målsättning att ha totalt rökfria arbetsplatser. Vi tillämpar drogtestning i samband med rekryteringsförfarandet.



Kontaktperson för detta jobb
Hanna Wilkinson, Chef Kampanjinsikt



Sista dag för ansökan

2018-10-29

Varaktighet, arbetstid
Heltid Temporary

Ersättning
Not Specified

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-29
Ange följande referens när du ansöker: R0006751
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
ICA Gruppen maria.jonsson@ica.se

Företag
ICA Sverige AB

Adress
ICA Sverige AB
17193
17193 0184

Kontorsadress
Svetsarvägen 16

Jobbnummer
4401217

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från ICA Sverige AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos ICA Sverige AB: