Controller till Ekonomi- och verksamhetsstyrningsenheten, Stockholm/Luleå

Pensionsmyndigheten / Controllerjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Luleå, Söderhamn, Gävle, Stockholm, Botkyrka eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Avdelningen för myndighetsstyrning och stöds uppdrag är att stödja Pensionsmyndighetens ledning och verksamheten i övrigt i frågor som rör styrning, uppföljning, ekonomi, personal inklusive kompetensförsörjning, internationellt samarbete, säkerhet inklusive informationssäkerhet, hantering och diarieföring av allmänna handlingar och dokumenthantering, inköp, lokalförsörjning samt hållbarhet.

Vi söker nu en controller till Ekonomi- och verksamhetsstyrningsenheten för att stötta myndighetens agila portfölj.

Pensionsmyndighetens agila portfölj realiserar myndighetens strategiska utveckling och inkluderar all verksamhetsutveckling med IT inklusive förvaltning. Vi har valt att arbeta enligt agila principer i vår verksamhetsutveckling med IT för att vår verksamhet ska vara effektiv, flexibel och värdeskapande.

I rollen som controller stöttar du ledande befattningar inom den agila portföljen i styrning, planering och uppföljning av ekonomi och verksamhet. Du bidrar till att effektivisera arbetssätt och metoder, genomför analyser av utfall och progress för myndighetens utvecklingsinsatser, samt följer upp effekter. I uppdraget ingår att koordinera och facilitera grupperingar och forum inom portföljsstyrningen.

Som controller har du många interna kontaktytor och du har ett nära samarbete med både chefer och kollegor. Ett viktigt verktyg är din kommunikationsförmåga och i arbetet ingår att på ett pedagogiskt sätt förklara och visualisera komplexa samband.

Våra arbetsformer kännetecknas av ett individuellt ansvarstagande och integrerat synsätt där alla bidrar.

Publiceringsdatum
2023-09-06

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har:

- Relevant akademisk examen eller motsvarande
- Minst tre års erfarenhet av liknande roll och ansvarsområden
- Erfarenhet av att ha jobbat med ekonomistöd inom utvecklingsinsatser med IT
- Erfarenhet av styrning, planering, uppföljning och analys av verksamhet och ekonomi
- Mycket goda kunskaper i att kommunicera i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av att arbeta enligt agila arbetssätt och processer
- Erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet Agresso
- Gedigna kunskaper i Excel
- Erfarenhet av statlig verksamhet

Egenskaper
För att lyckas i det här jobbet behöver du

- vara initiativtagande, lösningsorienterad och strukturerad
- arbeta självständigt med utgångspunkt i de värderingar och regelverk som styr vår verksamhet
- ha ett stort intresse för utvecklings- och förbättringsarbete
- ha mycket god samarbetsförmåga

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning om sex månader med tillträde snarast enligt överenskommelse.

Placeringen är på vårt kontor i Stockholm eller vårt kontor i Luleå. Vi tillämpar hybridarbete där det finns möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse. Resor till övriga verksamhetsorter förekommer.

Som en del i rekryteringsprocessen ingår arbetspsykologiska tester, intervjuer följt av referenstagning för slutkandidat.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Vi erbjuder hybrid arbetssätt och arbetsplats med möjlighet till distansarbete hemma och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivaren.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information
För mer information om tjänsten vänligen kontakta:
Gruppchef Anna Forsberg, tel 010-454 45 92 alt. e-post anna.forsberg@pensionsmyndigheten.se

Varmt välkommen med din ansökan snarast, dock senast 4 oktober.

Ansök via länken: https://pensionsmyndigheten.varbi.com/se/what:job/jobID:658205/

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2023-130".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
8091465

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: