Controller

Linköpings kommun / Controllerjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Tjänsten är placerad inom Kommunledningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i
Linköpings kommun. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd
och service till hela kommunen, näringsliv, organisationer samt kommunens politiska
ledning. På Kommunledningsförvaltningen välkomnas du av en förvaltning med god
kompetens och av drivande och hjälpsamma kollegor som betonar hur meningsfullt det är att
få driva utvecklingen för hela Linköping.

Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2024-09-05

Arbetsuppgifter
Som controller på kommunledningsförvaltningen kommer du att ansvara för att följa upp och förbättra kommunens internkontrollprocess. I arbetet med internkontrollprocessen ingår bland annat kommunövergripande samordning, utveckling av internkontrollarbetet och styrande dokument samt stöd till förvaltningarna när brister upptäcks.

I tjänsten ingår att tillsammans med övriga ekonomistaben arbeta med kommunens delårsrapporter och årsredovisning. Du kommer även att vara ansvarig för den ekonomiska informationen på kommunens intern- och externwebb. I tjänsten ingår också att vara stöd till kommunens ekonomichefer i redovisnings- och internkontrollfrågor samt att arbeta med utvecklingen av kommunens ekonomiprocess. I rollen kommer du att arbeta i nära samarbete med övriga medarbetare på ekonomistaben där det är självklart att när det behövs, stödja varandra med arbetsuppgifter inom respektive ansvarsområde.

Din arbetsplats
Ekonomistaben är en av staberna på Kommunledningsförvaltningen. Ekonomistaben bidrar till att kommunen upprätthåller en god och hållbar ekonomisk hushållning på kort och lång sikt. Detta sker genom ekonomistyrningsregler, budgetering och uppföljning i syfte att ha god ekonomisk kontroll och säkerställa en kostnadseffektiv och ändamålsenlig verksamhet i kommunen.

Ekonomistaben arbetar också med kommunövergripande lokalförsörjning, beställningsansvar för upphandling, internkontroll, ekonomiadministration och kommunens finansverksamhet. Ekonomistaben består av 15 medarbetare och är uppdelad i två delar; Budget, redovisning och strategisk lokalplanering samt Finans och ägarstyrning.

Du som söker
Vi söker dig som är civilekonom eller har annan ekonomisk utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av att ha arbetat med ekonomisk redovisning och vi ser det som meriterande med erfarenhet från att ha arbetat med internkontroll. Goda kunskaper i svenska i tal och skrift är en förutsättning för rollen, då du i tjänsten kommer du att producera skriftliga underlag och använder språket som arbetsverktyg.

Som person är du van att planera och strukturera ditt arbete självständigt samtidigt som du trivs med att vara en del av ett team. Du är nyfiken och utvecklingsinriktad och har lätt för att se möjligheter att effektivisera och förenkla arbetsrutiner. Uppdraget kommer att kräva en hel del kontakter varför du behöver ha lätt för att utveckla goda relationer och trivas i nära samspel med andra.

Vi ser fram emot att läsa din ansökan när urvalet påbörjas efter sista ansökningsdag. I denna rekrytering använder vi oss av personlighet- och problemlösningstester som en del i bedömningen Varmt välkommen med din ansökan!



Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Kontaktuppgifter

Petter Skogö
Enhetschef/Biträdande ekonomidirektör
013-26 21 38
petter.skogo@linkoping.se

Helén Abrahamsson
HR-konsult
013-20 50 60
helen.abrahamsson@linkoping.se

Linda Olsson
Facklig företrädare SSR
013-208711
linda.olsson@linkoping.se

Sista dag att ansöka är 2025.09.19

Ref. nr: 13555

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Linköpings kommun (org.nr 212000-0449), http://www.linkoping.se/

Kontakt
Facklig företrädare SSR
Linda Olsson
linda.olsson@linkoping.se
013-208711

Jobbnummer
8882056

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: