Civilingenjör, farkostteknik
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
2012-09-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Civilingenjör, farkostteknik" (publicerad 2012-09-16) ⬅️
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Publiceringsdatum2012-09-16ArbetsuppgifterVid Institutionen för Farkost och flygteknik bedrivs bl.a. marinteknisk forskning om fartygsdynamik och fartygsstrukturer där ett huvudområde är höghastighetsfartyg. Den utlysta tjänsten gäller arbetsmiljön ombord och kopplingen mellan fartygets dynamiska egenskaper vid gång med hög fart i vågor, skrovets dimensionering och belastningarna på människorna ombord.
Målsättningen med forskningen är att öka kunskaperna om arbetsmiljön på höghastighetsfartyg, riskerna för skador till följd av stötar och helkroppsvibrationer samt att bidra till utveckling av metoder för bedömning av arbetsmiljön till stöd för arbetsgivare och lagstiftare. I detta ligger också hur arbetsplatsens integrering i fartyget, t.ex. effekter av vibrationsdämpning, påverkar fartygssystemets prestanda, skrovbelastningarna, skrovdimensionering och regelverk för skrovkonstruktion. Arbetet kommer innebära numerisk modellering och experimentella fältstudier, de senare både för verifiering och för datainsamling. Även enkät- och intervjumetoder blir troligen aktuella redskap. Både datainsamling och analys kräver goda kunskaper i signalanalys och statistik. Ämnesområdet är multidisciplinärt och man kan förvänta sig samarbete med personer från en rad andra fält t.ex. beteendevetare, läkare, jurister, konstruktörer, tillverkare av vibrationsdämpande utrustning (t.ex. förarstolar) samt besättningar och deras arbetsgivare.
KvalifikationerLämplig bakgrund för tjänsten är civilingenjörsexamen i Farkostteknik med inriktning mot Marina system eller motsvarande. Förutom sedvanliga akademiska meriter ses examensarbete inom fartygsdynamik, internationella erfarenheter, erfarenhet av arbete till sjöss och språkkunskaper som positivt. Sökande skall vara starkt motiverad för forskarstudier, ha förmåga till självständigt arbete och kritisk analys samt god samarbets- och kommunikationsförmåga. Dessutom bör sökanden kunna undervisa på svenska.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse.
Ersättninglön enligt KTHs riktlinjer för doktorandanställning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-10-08
Ansökan skall innefatta följande handlingar:
1. Curriculum vitae,
2. Betygsavskrift från högskola/universitet
3. Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier
4. ange referensnummer S-2012-0850 i ämnesraden
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-0850
Ansökan kan skickas till e-postadress:
ihallon@kth.seKontaktKalle Garme,
garme@kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, 08-790 70 58,
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 1341286
Observera att sista ansökningsdag har passerat.