Chef till förvaltningssektionen vid lokalförsörjningsenheten

Polismyndigheten - Umeå - Ridvägen 1 / Chefsjobb / Umeå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Umeå - Ridvägen 1 i Umeå

Ekonomiavdelningen
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller också en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård och fordonsservice och samordnar Polismyndighetens miljö- och hållbarhetsarbete.
Lokalförsörjningsenheten
Lokalförsörjningsenheten består av tre sektioner; Fastighetsförvaltning, Projekt lokalförsörjning och Fastighetsutveckling.
Enheten för lokalförsörjning ansvarar för myndighetens lokalbestånd som för närvarande uppgår till ca 1,4 miljoner kvm fördelat på ca 1 000 hyresavtal och har en årlig hyreskostnad om ca 2 miljarder kr. Lokalförsörjningsenheten är en nationell funktion inom Polismyndighetens ekonomiavdelning och bär huvudansvaret för att säkra myndighetens kort- och långsiktiga lokalförsörjning till dess olika verksamheter, med fokus på ändamålsenlighet, flexibilitet och kostnadseffektivitet. I detta ingår hantering av uppsägningar, omförhandling och nytecknande av hyresavtal samt prioritering av större projekt och utvecklingsinsatser.
Enheten genomför om-, till- och nybyggnationer, hanterar kravuppföljning av lokaler samt planerar och samordnar drift och underhåll i befintligt lokalbestånd. Enheten för även löpande dialog med kärnverksamheten för att förstå dess behov ur ett lokalperspektiv. En viktig förutsättning för oss på lokalförsörjningsenheten är att polisen inte äger några fastigheter utan är kravställare i rollen som hyresgäst.
Förvaltningssektionen
Lokalförvaltningens huvudsakliga uppdrag är att ansvara för att förvalta, samordna och utveckla befintligt lokalbestånd utifrån ett hyresgästperspektiv. I detta ingår drift och underhåll, mindre ombyggnationer, samverkan med hyresvärdar samt projektsektionen och därtill även nationell bevakning och kvalitetssäkring av alla myndighetens lokalhyresavtal.
Förvaltningssektionen sköter kontakten med ramavtalsleverantörer för byggtjänster samt har ett nära samarbete med bland annat inköpsenheten, IT-avdelningen och säkerhetsavdelningen. Sektionen är organiserad i sex grupper: Syd, Väst, Öst, Stockholm, Bergslagen och Nord/Mitt. Grupperna ansvarar för respektive geografiskt område vilket också inkluderar nationella avdelningar.

Publiceringsdatum
2021-01-22

Dina arbetsuppgifter
Som chef för förvaltningssektionen bär du det övergripande, nationella ansvaret för förvaltningen av de förhyrda lokaler som Polismyndigheten har i sin portfölj. Tillsammans med dina medarbetare tillser du att verksamheternas behov kopplade till det befintliga lokalbeståndet tillgodoses på bästa sätt ur ett praktiskt såväl som ekonomiskt perspektiv, genom en kontinuerlig dialog med respektive verksamhetsgren. Du ansvarar för att omhänderta regionernas och avdelningarnas önskemål samt att dessa prioriteras och omhändertas på ett adekvat sätt utifrån rådande förutsättningar. Vidare bevakar du gällande avtal med såväl hyresvärdar som entreprenörer och ser till att leverans sker i enlighet med vad som avtalats. Som sektionschef är du involverad ny-, omförhandling samt uppsägningar av större avtal och säkerställer att arbetet förankras väl i berörda delar av organisationen.
Som chef för förvaltningssektionen vid lokalförsörjningsenheten
ska du
övergripande ansvara for regionala lokalförsörjningsfunktionen, dess ekonomi och personal oavsett var i landet personalen geografiskt är placerad
tillsammans med ledningsgruppen ansvara för att regionala lokalförsörjningens uppdrag genomförs på ett tillfredsställande sätt samt för att sektionen utvecklas i enlighet med Polismyndighetens långsiktiga strategi
tillsammans med ledningsgruppen ansvara för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
ingå i Lokalförsörjningsenhetens ledningsgrupp
ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete och laganda, kreativitet och ständiga förbättringar med starkt fokus på helheten
företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten

är du
verksamhetsansvarig - genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
arbetsgivare - du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
ledare - utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential

Kvalifikationer
Vi söker dig med gedigen erfarenhet av både fastighetsförvaltning och rollen som hyresgästrepresentant. Du är trygg i din ledarroll och är en van kravställare, med goda kunskaper om såväl hyresjuridiken som gällande upphandlingsregler samt hur dessa kan tillämpas i praktiken. Till din hjälp kommer du även att ha flertalet kompetenta hyresjurister som är organiserade i en annan del av enheten.
För att lyckas med uppdraget behöver du vara väl förtrogen med vad det innebär att arbeta med särskilt skyddsvärda verksamheter, varför vi i första hand efterfrågar erfarenhet av att ha arbetat med lokalfrågor inom ramen för en rättsvårdande instans. Din förmåga att skapa långsiktiga relationer och framföra budskap på ett pedagogiskt sätt som skapar förståelse hos mottagaren såväl internt som externt, är något vi kommer att lägga särskilt stor vikt vid. I detta ingår också att kunna prioritera och på ett väl avvägt sätt belysa både möjligheter och begränsningar, för att uppnå ett välfungerande samarbete med dina samverkanspartners.
Hos oss har du en unik möjlighet att få arbeta med lokalfrågor i en dynamisk organisation som inte är någon annan lik. Det här är uppdraget för dig som är nyfiken, lyhörd och har fallenhet för att hitta innovativa lösningar med hjälp av ditt egna yrkeskunnande såväl som andras.
Dina underställda chefer och medarbetare finns placerade på ett flertal olika orter runtom i landet, varför ditt ledarskap framförallt sker på distans. Därför behöver du ha genomtänkta strategier för hur du säkerställer att alla känner sig sedda och delaktiga, även fast ni inte träffas fysiskt i vardagen.
Se fullständig kravprofil och hur du ansöker genom att klicka på "Ansök här".

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-02-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Polismyndigheten - Umeå - Ridvägen 1
Ridvägen 10
90325 Umeå

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Ridvägen 10 (visa karta)
903 25  UMEÅ

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Polismyndigheten - Umeå - Ridvägen 1

Jobbnummer
5535938

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Umeå - Ridvägen 1

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Umeå - Ridvägen 1: