Chef till enheten registratur och arkiv

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stadsbyggnadskontoret planerar för ett framtida Stockholm på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden. Vi arbetar med stadsplanering såväl översiktligt som på detaljnivå, bygglov, stadsmätning, fastighetsbildning och bostadsanpassning. Stadsbyggnadskontoret, som arbetar på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden, har ca 360 anställda. Vi sitter i centralt belägna lokaler i Tekniska nämndhuset på Fleminggatan.



Arbetsplatsbeskrivning
Stadsbyggnadskontorets administrativa avdelning består av fyra enheter: HR, ekonomi, IT och enheten för registratur och arkiv.

Till enheten för registratur och arkiv söker vi nu en enhetschef som vill vara med och utveckla enhetens medarbetare och verksamhet. Enhetschefen för registratur och arkiv rapporterar till administrativa chefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp.

Som enhetschef har du verksamhets-, personal- och budgetansvar för ca tolv personer. Du ansvarar även för kontorets arkivfunktion samt det strategiska arbetet kopplat till informationshantering och informationssäkerhet. Vi står inför en digitalisering av våra processer och chefen för registratur och arkiv förväntas bidra till hela kontorets utveckling på området.
I enhetens uppgifter ingår bland annat:
• Övergripande ansvar för utvecklingen av stödprocessen digital ärendekedja.
• Stöd och samordning rörande informationssäkerhet och hantering av personuppgifter.
• Förvaltningsledning av vissa interna stödstödsystem.
• Arkivhållning, hantering av arkivförfrågningar och utlämnande av allmänna handlingar.
• Vägledning, utveckling och utbildning i frågor kring informationshantering och arkiv.
• Framtagande av styrdokument kopplat till verksamhetsområdet så som informationshanteringsplaner, arkivbeskrivningar, lathundar för användare och utbildningsmaterial.

Publiceringsdatum
2020-01-03

Dina arbetsuppgifter
I din roll som enhetschef ansvarar du för att dina medarbetare ska ha bästa möjliga förutsättningar att utföra sina uppgifter så att de kan växa och utvecklas i sina roller. Du arbetar proaktivt genom att informera och utbilda medarbetarna i frågor kopplade till enhetens verksamhetsområde, både inom enheten men även i andra delar av organisationen. Du leder arbetet med utvecklingen av kontorets ärende- och dokumenthantering, informationshantering och informationssäkerhet samt har en central roll i förvaltning och utveckling av kontorets digitala ärendekedja som består av e-tjänster, digital ärende- och dokumenthanteringssystem, Public 360 och e-arkiv. Utöver detta representerar du enheten internt och externt i olika sammanhang.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning och arbetslivserfarenhet inom arkiv- och informationshantering. Du har erfarenhet av att arbeta processorienterat och driva utvecklingsarbete med helhetsfokus i rollen som chef. Du är bra på att kommunicera både i tal och i skrift och har goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, förvaltningslagen, arkivlagen och dataskyddsförordningen. Arbetslivserfarenhet från offentlig sektor är ett krav.

Som person är du trygg i ditt ledarskap, prestigelös, lyhörd och relationsskapande. Du har lätt för att kommunicera och motiveras av att uppnå goda resultat tillsammans med andra. Du är en tydlig chef med god förmåga att coacha och entusiasmera medarbetare mot verksamhetens mål, samt skapa förutsättningar för delaktighet och öppenhet på arbetsplatsen.

Vidare har du helhetssyn och förmåga att göra avvägningar till verksamhetens bästa. Du är analytisk och ser samtliga verksamhetsfrågor ur hela kontorets perspektiv. För att trivas i rollen ska du vara intresserad av utveckling, både vad gäller verksamhet och medarbetare. Vi lägger stor vikt vid goda ledaregenskaper och de personliga kompetenserna i denna rekrytering.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
39,5h/v. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/21".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stadsbyggnadskontoret, Registratur- och arkivenheten

Jobbnummer
5025175

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: