Case managers till projektet Bostad Först

Södertälje kommun / Behandlingsassistentjobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla behandlingsassistentjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje, Botkyrka, Sundbyberg, Stockholm, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Case managers till projektet Bostad Först

Bostad först är en evidensbaserad modell som bygger på att bostad är en mänsklig rättighet och förutsättning för att individer ska ha möjlighet att hantera olika livsproblem. Bostad först erbjuder personer i långvarig hemlöshet med komplex problematik såsom missbruk och psykisk ohälsa, en egen lägenhet samt individuellt anpassade stödinsatser.

Vuxenenheten söker nu två case managers till ett projekt som ska arbeta enligt Bostad först-metoden med att stödja personer att kunna bo kvar i sin bostad, att förbättra sin hälsa och hitta sociala sammanhang och en meningsfull vardag.



Publiceringsdatum
2024-01-19

Arbetsuppgifter
Som case manager i Bostad först kommer du att tillsammans med hyresgästen kartlägga hens behov och mål, tillgängliggöra det stöd och resurser som hyresgästen behöver samtidigt som du själv ger praktiskt stöd i bland annat bostaden men även ute i samhället.

Bostad först hos Vuxenenheten är en verksamhet under uppstart vilket kräver att du är flexibel och öppen för att arbetssätten kommer utformas under projekttiden. Du förväntas ha en förståelse för vad det innebär att arbeta i en verksamhet under ständig utveckling och utökning.

En av de principer som Bostad först bygger på är skademinimering, vilket i sammanhanget innebär att du stödjer hyresgästen i att hitta strategier att hantera och lindra negativa konsekvenser av skadligt bruk i syfte att möjliggöra kvarboende i lägenhet. Du har förmåga att ge omfattande stöd utan att ge avkall på personens rätt till självbestämmande eller ta över ansvaret för personens liv. Du tror på att förändring är möjlig, och kan förmedla lugn och en positiv känsla till personer även under svåra omständigheter. I arbetet med att stödja hyresgästen att hitta strategier och möjligheter och vid upprättandet av genomförandeplaner är MI och LAB rådande förhållningssätt. För att lyckas i ditt arbete behöver du upprätta god samverkan och samarbete med olika vårdgivare, hyresvärdar, mfl.

Brukarinflytande är en annan central princip i Bostad först, varför du bör ha intresse för att tillsammans med dina kollegor utveckla arbetssätt som främjar brukarnas inflytande såväl på individ- som på gruppnivå.

Case managers i Bostad först arbetar främst kontorstider måndag till fredag. Kväll- och helgarbete kan förekomma, Ob-tillägg tillkommer.

Lägenheterna i Bostad först är spridda över kommunen, så arbetet innebär att du rör sig mellan olika adresser med kollektivtrafik, cykel eller bil.



Vem är du?

För att lyckas med vårt uppdrag så behöver du vara flexibel och uthållig, ha mycket god samarbets- och initiativförmåga samt självständigt kunna planera, genomföra och följa upp insatser strukturerat. Du behöver vara empatisk, motiverande och kunna skapa allians med hyresgästerna. Som Case manager i Bostad först krävs att du har personlig mognad, att du är självgående och är bekväm med att arbeta ensam, samtidigt som du har ett nära samarbete med dina kollegor.

Kvalifikationer
• Socialpedagog, behandlingspedagog eller annan utbildning på minimum två år heltid som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

• Kunskap om och erfarenhet av att arbete med skadligt bruk och/eller beroende, psykisk ohälsa och funktionsvariationer.

• Erfarenhet av samverkan och samordning mellan olika aktörer.

• Kunskap om socialtjänsten och om lagar och regler som styr kommunens och regionens insatser för målgruppen.

• God kännedom om samhället och välfärdssystemet.

• Kunskap om dokumentation samt god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

• B-körkort

Meriterande:

• Det är meriterande om du har kunskap om eller erfarenhet att arbeta individer med samsjuklighet och utbildningar inom MI, LAB och ASI.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.



Vi erbjuder dig

Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.

Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:

https://www.sodertalje.se/formaner



Välkommen till oss!

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Södertälje kommun (org.nr 212000-0159)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Resultatenhetschef
Lina Lennmark
lina.lennmark@sodertalje.se
08-5230 1205

Jobbnummer
8405215

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Södertälje kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södertälje kommun: