Byggnadsinspektör - Var med och utveckla Falun!

Falu Kommun, Kommunstyrelseförvaltningen / Säkerhetsjobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu Kommun, Kommunstyrelseförvaltningen i Falun

Vill du bli en del av en modern och kompetent förvaltning som driver den expansiva byggprocessen i Falun? Vi söker nu en byggnadsinspektör till vårt team på byggavdelningen!

Hos oss får du en chef som tillsammans med dig och gruppen arbetar för att utveckla både verksamheten och arbetsuppgifterna. På byggavdelningen är vi ett drivet och engagerat team på cirka 14 personer som ansvarar för myndighetsutövning enligt plan- och bygglagen samt strandskydd enligt miljöbalken. Här möts du av entusiasm, specialistkunskap och lång erfarenhet, samtidigt som vi ständigt utvecklar och förbättrar vår bygglovsprocess - senast genom en omfattande digitaliseringsresa.

Falu kommuns miljö- och samhällsbyggnadsförvaltning arbetar med allt från bygg och miljö till stadsutveckling, näringsliv, trafik och hållbarhet. Tillsammans är vi över 115 medarbetare som formar framtidens Falun.

Vi ser fram emot din ansökan - varmt välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2025-03-31

Dina arbetsuppgifter
Som byggnadsinspektör hos oss i Falu kommun får du en varierad och intressant arbetsdag. Ditt arbete innefattar handläggning av lov och anmälningar samt tillsyn av byggnationer av olika slag. Du är delaktig i hela bygglovsprocessen, inklusive viss administration. Arbetet innebär en kombination av handläggning och rådgivning, där du ger stöd och vägledning till både privatpersoner och företag. Ena dagen kan du vara ute på platsbesök, och nästa dag arbetar du med att registrera, granska och fatta beslut i ärenden. Du kommer även att delta i projektgrupper där du är med och bidrar till Faluns framtida utveckling.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Genomfört bygglovshandläggarprogrammet eller är utbildad byggnadsingenjör, alternativt har flerårig dokumenterad erfarenhet av liknande arbete. Även du som är i slutskedet av din utbildning kan vara intressant för oss.

• Erfarenhet av arbete som bygglovshandläggare eller byggnadsinspektör, alternativt annan relevant erfarenhet.

• God datorvana, då vi arbetar i en digitaliserad bygglovsprocess.

• Goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift

• B-körkort

Dina personliga egenskaper
Du har förmågan att snabbt förstå och analysera komplexa frågor, vilket gör att du kan fatta rationella och välgrundade beslut utifrån gällande lagstiftning. Eftersom arbetet innebär många parallella arbetsuppgifter behöver du ha god prioriteringsförmåga och ett strukturerat arbetssätt. Du har god sakkunskap inom yrkesområdet, är lösningsorienterad, får saker att hända och tar ansvar för resultatet. Samtidigt kan du lyfta blicken och se både helheten och detaljerna. Tjänsten innebär ett brett kontaktnät och mycket kontakt med allmänheten och därför är det viktigt att du kommunicerar klart och tydligt. Du är trygg i att stå fast vid fattade beslut och kan presentera planer, idéer och resultat på ett övertygande sätt. Eftersom vi är en del av en framåtsträvande förvaltning så tror vi att du har en vilja att kontinuerligt utvecklas i din yrkesroll.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Meriterande kvalifikationer

• Relevant erfarenhet av arbete med myndighetsutövning

• Erfarenhet av att arbeta i ByggR/Nova

Anställningsvillkor

1-2 tillsvidareanställningar. Tillträde enligt överenskommelse.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

Övrig information
När du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev - urvalsfrågorna ersätter detta.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess kommer vi i denna rekrytering att använda arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden. Även arbetsprov kan komma att tillämpas.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C244090".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Falu kommun (org.nr 212000-2221)

Arbetsplats
Falu Kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Kontakt
Bygglovschef
Lina Ström
lina.strom@falun.se
023-829 36

Jobbnummer
9256134

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu Kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu Kommun, Kommunstyrelseförvaltningen: