Bostadsanpassningshandläggare/Färdtjänst
Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Katrineholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Katrineholm,
Vingåker,
Flen,
Finspång,
Eskilstuna eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!
Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas.
Kommunen tillämpar Heltid som norm, vilket medför ett positivt inslag för jämställdhet och möjlighet för kompetensutveckling samt karriärvägar. Detta innebär även att alla medarbetare anställs på 100% med möjlighet till önskad sysselsättningsgrad. Du som medarbetare hos oss får introduktion på flera enheter/förvaltningar inom kommunen. Vill du vara med?
Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar för att människor med särskilda behov och deras anhöriga ska kunna vara trygga och ha förutsättningar att leva som aktiva och självständiga medborgare. I myndighetsgruppen kommer du att ingå i ett team av handläggare som arbetar med myndighetsutövning enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL), Lag om bostadsanpassning, Lag om färdtjänst och Lagen om riksfärdtjänst.
Välkommen att utvecklas med oss i ett stimulerande arbete. Nu söker vi en handläggare för bostadsanpassning/färdtjänst, tjänsten är ny med delat uppdrag
Publiceringsdatum2020-09-15ArbetsuppgifterDu ansvarar för att sätta medborgarnas intressen och behov i centrum. Servicen ska vara ansvarsfull, effektiv och vara av god kvalitet och utföras av människor som även kan hantera svåra situationer. Du ska som handläggare representera kommunen, vara utåtriktad och kunna bemöta brukare och anhöriga på ett bra och positivt sätt som skapar förtroende.
Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer. Tyngdpunkten i arbetet inom myndighetsutövning är rättssäker handläggning. Du kommer huvudsakligen att arbeta med bostadsanpassning och färdtjänst. Du ska självständigt handlägga ärenden och utreda behov av stöd och insatser.
Som handläggare för bostadsanpassningsbidrag utreder och beslutar du i ärenden gällande ansökan om bostadsanpassning. Det innebär utredning gällande anpassning för enskilda personer med olika funktionsnedsättningar i och i anslutning till sin bostad. I arbetet ingår att göra tekniska och ekonomiska bedömningar utifrån medicinska intyg.
Som färdtjänsthandläggare arbetar du med att utreda behov av färdtjänst utifrån inkomna läkarintyg i enlighet med färdtjänstlagen, lagen om riksfärdtjänst samt kommunala riktlinjer för färdtjänst. Du beslutar om färdtjänst och riksfärdtjänst i enlighet med lagstiftning.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen, social omsorgsexamen, arbetsterapeutexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig. Du har goda kunskaper inom aktuell lagstiftning och har erfarenhet av myndighetsutövning i offentlig sektor. Du har god förmåga att etablera god kontakt med andra människor och att samarbeta. Vi förutsätter att du har god datorvana och uttrycker dig väl i tal och skrift. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på att du kan strukturera ditt arbete självständigt och flexibilitet. Ett krav är att du har B-körkort. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Det är viktigt för oss att du är en stabil person som kan behålla lugnet i svåra situationer. Du har också ett lösningsorienterat, empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete. Du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ för att se till att arbetet flyter på. Du har god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både internt och externt.
ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2020-11-01 Rekrytering sker löpande med tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-10-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKatrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C41749/2020".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Katrineholms kommun (org.nr 212000-0340)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen
Jobbnummer 5360347
Observera att sista ansökningsdag har passerat.