Bostadsanpassningshandläggare

Sollentuna Kommun / Administratörsjobb / Sollentuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sollentuna, Upplands Väsby, Järfälla, Danderyd, Upplands-Bro eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sollentuna Kommun i Sollentuna, Järfälla, Sundbyberg, Stockholm, Södertälje eller i hela Sverige

Bostadsanpassningshandläggare
Då en av våra handläggare, efter många år hos oss, kommer att gå vidare till nya utmaningar så söker vi nu en bostadsanpassningshandläggare till vård- och omsorgskontoret.

Ta chansen att få arbeta tillsammans med kompetenta och erfarna kollegor i en kommun som har Sollentunas invånare i fokus. Vi är ett härligt gäng som har det trevlig och trivsamt på jobbet och som vill bli lite bättre varje dag för att ta Sollentuna mot målet - Sveriges mest attraktiva kommun. Provanställning kan komma att tillämpas.

Vård- och omsorgskontoret
Vårt kontor består av fyra avdelningar och här arbetar ett 70-tal medarbetare med biståndshandläggning SoL, handläggning LSS, handläggning bostadsanpassning, ekonomi, stöd och utveckling samt administration. Kvalitet, mångfald och valfrihet är viktiga begrepp för vård- och omsorgsnämnden i Sollentuna, som sedan många år tillbaka arbetar med konkurrensutsättning och valfrihet inom äldreomsorg och LSS-verksamheter.

Avdelning funktionshinder
Hos oss på avdelningen finns idag tio LSS-handläggare, tre platssamordnare, två bostadsanpassningshandläggare, en samordnare/verksamhetsutvecklare, en enhetschef och en avdelningschef.

Arbetsuppgifter
Som handläggare kommer du att utreda den sökandes rätt till bidrag och fatta beslut utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Du kommer att handlägga ansökningar från enskilda i alla åldrar, som till följd av funktionsnedsättning har ett behov av att anpassa sin bostad.
I utredningsarbetet kommer du att värdera intyg från sakkunnig i förhållande till ansökta bostadsanpassningsåtgärder. Du kommer att bistå den sökande med information, rådgivning, förslag på anpassningsåtgärder, bedöma åtgärds- och kostnadsförslag av byggnadsteknisk art, hantera fakturor och förbereda utbetalningar av beviljat bidrag.

Handläggningsprocessen är komplex och arbetet som bostadsanpassningshandläggare innebär många kontakter med sökande, närstående, intygsskrivare, fastighetsägare, utförare av anpassningsåtgärder m.fl.

Som handläggare för bostadsanpassningsbidrag behöver du hålla dig uppdaterad på gällande lagstiftningar, domar och andra föreskrifter samt riktlinjer som kan påverka handläggningen. För regelbundet erfarenhetsutbyte kommer du att ingå i ett nätverk med andra handläggare i grannkommuner.

I arbetsuppgifterna ingår även utvecklingsarbete inom området och samverkan med andra enheter inom vård- och omsorgskontoret.

För dig som har kunskap om ADL bedömningar så kan det även bli aktuellt att genomföra bedömningar på uppdrag av myndighetsavdelningarna som en del av din tjänst.

Kvalifikationer
Det är meriterande om du har bred erfarenhet av arbete med hjälpmedel och/eller bostadsanpassning antingen som intygskrivare eller bostadsanpassningshandläggare samt gärna kunskap om byggtekniska frågor.

Vi söker dig som är leg. Arbetsterapeut eller har annan högskoleutbildning i kombination med flerårig arbetslivserfarenhet, som av arbetsgivaren bedöms likvärdig och lämplig för tjänsten.

Uppdraget som BAB-handläggare innebär stort eget ansvar och kräver att du trivs med att arbeta självständigt samtidigt som du är bra på att samarbeta med andra. Du ska själv planera arbetet och driva processer beslutsamt och med gott omdöme. Arbetet ställer stora krav på god analytisk och kommunikativ förmåga och du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vidare är det meriterande att inneha B-körkort.
Det är även meriterande om du kan genomföra ADL bedömningar.

Vi erbjuder
• Möjlighet till visst distansarbete

• Kompetensutveckling

• Subventionerad lunch

• Flextidsavtal med möjlighet att sluta tidigare vissa fredagar

• Friskvårdsbidrag och förmåner via vår Benify portal



Välkommen med din ansökan redan idag, urval och intervjuer sker löpande.



Sollentuna kommun arbetar efter visionen - Sveriges mest attraktiva kommun - och med målet att alltid ha kommuninvånarna i fokus. År 2019 utsågs Sollentuna kommun till årets kvalitetskommun. Följ med oss på vår resa till att bli kvalitetsledande inom vård och omsorg i Sverige. I vårt dagliga arbete är ett gott bemötande och samverkan en självklarhet.

Med engagemang växer vi tillsammans - vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor. Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss!

Med engagemang växer vi tillsammans - vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor. Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/301".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sollentuna kommun (org.nr 212000-0134)

Kontakt
Anna-Karin Stillfors
08-57921544

Jobbnummer
7929694

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sollentuna Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sollentuna Kommun: