Bolagssekreterare-koncernkoordinator

Mariestads kommun, Ekonomiavdelningen / Administratörsjobb / Mariestad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Mariestad, Töreboda, Götene, Skövde, Gullspång eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mariestads kommun, Ekonomiavdelningen i Mariestad

Enheten för demokratistöd är en del av kommunens avdelning för ekonomi och styrning. Vi fungerar som ett administrativt stöd till de förtroendevalda och förvaltningarna.

Nu förstärker vi vår enhet som idag består av sju medarbetare med en bolagssekreterare/koncernkoordinator. Vi söker dig som vill ha ett spännande, utvecklande och variationsrikt arbete och som vill bidra i Mariestads utvecklingsresa!

Publiceringsdatum
2024-09-19

Arbetsuppgifter
När kommunen växer och bolagskoncernen växer och utvecklas krävs det en sammanhållen styrning i det koncernövergripande perspektivet.

Uppdraget som bolagssekreterare innefattar både en koordinerande roll och en mer operativ stödjande administrativ roll.

Uppdraget innebär att du kommer att vara bolagssekreterare i ett antal av de kommunala bolagen.

Uppdraget innebär att ha ett nära samarbete med enhetens nämndsekreterare för att tillgodose behovet av samordning av ärenden.

Som bolagssekreterare kommer du också att arbeta med uppföljning på en övergripande nivå, men också vara ett stöd i verksamhetsplanering och kvalitetsarbete samt arbeta med kvalitetssäkring och samordning av den interna kontrollen inom bolagskoncernen.

Du ingår i kommunkoncernens kvalitets- och analysgrupp och bidrar där med bolagskoncernens perspektiv.

Utöver ditt uppdrag som bolagssekreterare omfattar ditt uppdrag att:

• Kvalitetssäkra och samordna ärendeprocessen inom bolagskoncernen och säkerställa en sammanhållen styrkedja i hela kommunkoncernen.

• Samordna och stödja bolagskoncernen i planerings- och uppföljningsarbetet med målstyrning, intern kontroll och kvalitetsarbete.

Det innefattar att lägga upp en årsplanering för bolagskoncernens styrnings- och ledningsprocesser och ta ansvar för att det finns fungerande strukturer för information och kommunikation inom bolagskoncernen som är samordnad med kommunkoncernens årsplanering.

• Samordna och besvara revisionsrapporter och säkerställa att granskningsresultat och rekommendationer tas om hand och omsätts i praktiken.

• Säkerställa att det finns aktuella och anpassade styrdokument inom bolagskoncernen och att de kommunkoncernövergripande styrdokumenten implementeras inom bolagskoncernen. Det kan handla om informations- och utbildningsinsatser, men också uppföljning för att säkerställa efterlevnad.

• Genomföra kvalificerade utredningsuppdrag inom kommunkoncernen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen inom statsvetenskap, offentlig förvaltning eller juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig.

Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor, gärna arbete med kommunala bolag.

Det är även meriterande om du har färdigheter i dokument- och ärendehanteringssystem.

Kanske har du en bakgrund som nämndsekreterare och känner att du vill vidga din erfarenhet ytterligare.

Du ska ha mycket goda datakunskaper och kunna uttrycka dig mycket bra i tal och skrift på svenska. Vi ser gärna att du har intresse för att utveckla rutiner och arbetssätt samt att arbeta med digitalisering inom området. Det är viktigt att du ser samverkan och utveckling som framgångsfaktorer.

Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Dessutom är du serviceinriktad, har ett positivt förhållningssätt och är tillmötesgående i kontakten med andra. Du är tydlig och pedagogisk. I tjänsten som bolagssekreterare/koncernkoordinator behöver ha ett eget driv i arbetet, kunna ta initiativ och ta stort eget ansvar.

Stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper.

Rekrytering sker löpande så vänta inte med din ansökan. När du visar intresse för tjänsten vill vi gärna ha ett cv där dina tidigare arbets- och utbildningsmeriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara ett antal urvalsfrågor i din digitala ansökan.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.

Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.

Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad!

Vi hanterar endast ansökningar digitalt. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att hanteras.
Under rekryteringsprocessen kommer referenser att tas och vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C209769".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mariestads Kommun (org.nr 212000-1686)

Arbetsplats
Mariestads kommun, Ekonomiavdelningen

Kontakt
Administrativ chef
Eleonor Hultmark
eleonor.hultmark@mariestad.se
0501-755058

Jobbnummer
8909834

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mariestads kommun, Ekonomiavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mariestads kommun, Ekonomiavdelningen: