Boendehandläggare

Ängelholms kommun, Boendeenheten / Socialsekreterarjobb / Ängelholm
2024-10-04


Visa alla socialsekreterarjobb i Ängelholm, Åstorp, Bjuv, Bräcke, Båstad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ängelholms kommun, Boendeenheten i Ängelholm

Ängelholm gör det omöjliga möjligt - det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.

Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa?

Boendeenheten i Ängelholm har i uppdrag att arbete med invånare som behöver stödinsatser avseende sin boendesituation på olika sätt samt invånare som befinner sig i hemlöshet. Enheten leds av en enhetschef samt en teamchef. Just nu befinner sig enheten i ett spännande utvecklingsarbete som går i linje med den nationella hemlöshetsstrategin.

Publiceringsdatum
2024-10-04

Arbetsuppgifter
I uppdraget som boendehandläggare ingår det att utreda och fatta beslut om bistånd gällande olika boendeformer samt stödinsatser i relation till boendefrågor. Vidare innebär arbetet att arbeta med vräkningsförebyggande arbete samt boenderådgivning till våra invånare. Myndighetsutövning ingår i uppdraget.

I uppdraget ingår arbetsuppgifter inom boendesamordning såsom samordning och förvaltning av andrahandslägenheter samt andra boendelösningar. Det innebär bl a administration av in- och utflyttningar, lägenhetstillsyn, hantera störningar och obetalda hyror samt iordningsställande av lägenheterna inför uthyrning.

Tjänsten ingår i boendesamordningsgruppen där det arbetar fem medarbetare varav två arbetar med boendehandläggning.

Tjänsten innebär samverkan med såväl interna som externa samverkanspartners samt med civilsamhället. Arbetet innebär en kombination av att arbeta självständigt och att arbeta tätt tillsammans med kollegor.

Kvalifikationer
Det krävs att du har:
• Socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Goda kunskaper i Socialtjänstlagen
• Goda kunskaper i Hyreslagen
• B-körkort

Då arbetet innebär dokumentation ställs krav på administrativ förmåga, god datorvana samt förmåga att uttrycka dig väl i svenska språket såväl i tal som skrift.

Som person ser vi att du som söker har en god samarbetsförmåga samtidigt som du har en förmåga att arbeta självständigt. Du är flexibel och kan snabbt växla mellan olika situationer och i akuta ärenden. Du är ansvarstagande och har förmåga att självständigt kunna planera, organisera och prioritera ditt arbete. Eftersom samverkan är en viktig del av tjänsten är det viktigt att du har ett helhetsperspektiv samt tycker om att bygga relation och att samverkai

Meriterande:
• Erfarenhet av att jobba med boendefrågor inom offentlig verksamhet.
• Erfarenhet av förvaltning av bostäder.
• Erfarenhet av journalsystemet Lifecare.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. VId ev erbjudande om anställning kommer det att krävas utdrag ur belastningsregister.

ÖVRIGT
Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.

I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1317393".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ängelholms kommun (org.nr 212000-0977)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Ängelholms kommun, Boendeenheten

Kontakt
Enhetschef
Jessica Svensson
jessica.svensson@engelholm.se
0431-468221

Jobbnummer
8939292

Prenumerera på jobb från Ängelholms kommun, Boendeenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ängelholms kommun, Boendeenheten: