Biståndshandläggare, Myndighet

Strängnäs kommun, Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning / Administratörsjobb / Strängnäs
2023-01-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare, Myndighet" (publicerad 2023-03-14) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning i Strängnäs

Vi söker nu biståndshandläggare som vill vara med och skapa en hållbar framtid och göra skillnad för dem som vi är till för! Vill du få en möjlighet att växa och utvecklas, samtidigt som du får ett meningsfullt, intressant och utmanande arbete? Då kan detta vara en tjänst för dig!

Vårt verksamhetsområde tillhör Socialkontoret, heter Myndighet och består idag av tre enheter; Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning, Utredningsenheten barn och vuxna samt Mottagnings- och familjeenheten. På Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning arbetar totalt 20 medarbetare; en enhetschef, två gruppledare, 10 biståndshandläggare inom äldreomsorg, fem biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, en handläggare som arbetar med färdtjänst/riksfärdtjänst och en bostadsanpassningsbidragshandläggare.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.

Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Vi arbetar aktivt med arbetsmiljön och erbjuder återhämtning på arbetstid.

Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och extern handledning.

Vi söker nu tre kollegor till vår enhet, både dig som vill arbeta som biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri och dig som vill arbeta som biståndshandläggare inom äldreomsorg.

Publiceringsdatum
2023-01-19

Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare hos oss kommer du att informera om verksamheten, ta emot ansökningar, bedöma behov samt fatta beslut om insatser enligt gällande lagstiftning. I arbetet ingår även att arbeta med rådgivning, planering, samordning och uppföljning av beslut. Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga biståndshandläggare samt arbetsledning.

I din roll som biståndshandläggare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde och även göra hembesök. Du kommer också ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen.

I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga vårt arbete.

Arbetet som biståndshandläggare inom de två olika områdena är lika varandra men målgruppen skiljer sig åt och även de lagrum som du fattar beslut enligt. Som biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri fattar du beslut enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) gällande exempelvis personlig assistans, kontaktperson etcetera eller Socialtjänstlagen (SoL) gällande exempelvis boendestöd, daglig sysselsättning med mera. Målgruppen är personer i alla åldrar som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag.

Som biståndshandläggare inom äldreomsorgen fattar du beslut enligt socialtjänstlagen gällande exempelvis hemtjänst, särskilt boende, trygghetslarm med mera. Målgruppen är personer över 18 år som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag.

Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva och utifrån IBIC mot metod.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• examen alternativt i slutfas av din utbildning som socionom eller beteendevetare eller har annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• goda kunskaper om aktuell lagstiftning och myndighetsutövning
• giltigt körkort med B-behörighet då det krävs i samband med vissa hembesök
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska

Följande ser vi som meriterande:
• erfarenhet av myndighetsutövning
• att ha arbetat som biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri och/eller äldreomsorg
• erfarenhet av biståndsbedömning enligt IBIC
• att ha arbetat i verksamhetssystemet Treserva samt i kommunikationssystemet Prator
• erfarenhet och kunskap av målgruppen äldre och personer med funktionsnedsättningar

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet. För att trivas i rollen tror vi att du är en engagerad lagspelare men du har också förmåga att arbeta självständigt när det krävs.. Du är tydlig, strukturerad och tar ansvar för ditt uppdrag. Du har förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidig och din flexibilitet gör att du kan snabbt prioritera om ditt arbete när situationen så kräver.

Ditt positiva sätt, ditt driv och lösningsfokus gör att du är en uppskattad samarbetspart både internt och i arbetet tillsammans med brukare, anhöriga och andra samarbetspartners.

Vi tillämpar löpande urval så välkommen in med din ansökan redan idag! Två av tjänsterna är tillsvidareanställningar och en är en visstidsanställning fram till den 31 december 2023. Ange i din ansökan vilken/vilka tjänster du är intresserad av.

ÖVRIGT
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "7/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontakt
Enhetschef
Maria Andersson
0152-291 29

Jobbnummer
7358153

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning: