Beredskapssamordnare till Västra Mälardalens kommunalförbund

Västra Mälardalens Kommunalförbund / Säkerhetsjobb / Köping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Köping, Kungsör, Arboga, Hallstahammar, Surahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Västra Mälardalens Kommunalförbund i Köping, Arboga eller i hela Sverige

Har du ett stort intresse och engagemang för samhälls- och krishanteringsfrågor? I rollen som beredskapssamordnare ansvarar du för krisberedskapsarbetet vid extraordinära händelser i fredstid och vid höjd beredskap. Vi letar efter en person med god analytisk förmåga som värdesätter samarbete, kan ta egna initiativ samt gillar ansvar och att driva arbetsprocesser självständigt. Är det dig vi söker?

Västra Mälardalens Kommunalförbund ger medlemskommunerna Köping, Arboga, Kungsör och Surahammar med tillhörande kommunala bolag och förbund service och support inom bland annat lön, krisberedskap, upphandling, IT och telefoni. Förbundet består av totalt cirka 70 medarbetare.

Vår värdegrund innebär att alla medarbetare ska känna stolthet i att arbeta i Västra Mälardalens kommunalförbund. Det når vi genom att visa respekt för varandra, engagemang, ha uppdragsgivarna i fokus och att allas gemensamma insatser bidrar till ett gott resultat för helheten.


Publiceringsdatum
2021-06-16

Dina arbetsuppgifter
Hos oss på Västra Mälardalens kommunalförbund kommer du tillsammans med en kollega att ansvara för arbetet med beredskapssamordning. Ni driver och samordnar tillsammans med medlemskommunerna krisberedskapsfrågorna i Köpings, Arbogas och Kungsörs kommuner, enligt Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.

Inriktning på tjänsten är att samordna och driva vårt pågående arbete med kontinuitetshantering samt risk- och sårbarhetsanalyser tillsammans med medlemskommunerna. I tjänsten ingår även bl.a. att arbeta med andra löpande frågor inom området så som utbildning- och övning, samband (t.ex. WIS och Rakel) och frivilligsamordning.

Grunden för kommunernas risk- och sårbarhetsanalys är den kontinuitetshantering som bedrivs för att säkra upp kritiska aktiviteter och resurser kopplat till samhällsviktig verksamhet. Kontinuitetshantering är ett prioriterat område och innebär att fokus ligger på att systematiskt skapa en förmåga att fortsätta bedriva verksamheten på en tolerabel nivå oavsett vad som inträffar.

Resultatet från risk- och sårbarhetsanalyserna samt erfarenheter från inträffade händelser tillvaratas genom att fungera som underlag för utbildnings- och övningsplan och för att stärka förmågan och minska sårbarheten generellt i kommunen. Utbildning och övning är även viktiga delar i arbetet med att stärka den generella krishanteringsförmågan i kommunerna.

Rollen ställer krav på att du är en person som gillar att nätverka och bygga samarbeten. En viktig del är att samverka internt inom kommunala verksamheter, bolag och förbund samt med externa aktörer.


Kvalifikationer
För att vara behörig till tjänsten krävs att du har en universitets- eller högskoleutbildning med inriktning mot krisberedskap, totalförsvar eller samhällsutveckling alternativt annan likvärdig utbildning i kombination med erfarenhet som är relevant för tjänsten. Arbetsrollen förutsätter att du behärskar svenska i såväl tal som skrift då du kommer producera skriftligt material samt samordna och leda olika grupper av människor. Då resor sker mellan våra medlemskommuner så krävs B-körkort för personbil. Eftersom du kommer hantera information och material som är av vikt för rikets säkerhet i rollen så är en förutsättning för anställning ett svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning.

Det är meriterande om du har erfarenhet samt god kunskap om samhällets krisberedskap, totalförsvarsplanering och säkerhetsskydd. Gärna även tidigare erfarenhet av utredningsarbete eller projektledning, gärna inom kommunal eller annan offentlig verksamhet.

Vi tror att du som person har ett strukturerat och självständigt arbetssätt där du driver och utvecklar ditt arbete framåt samt har förmågan att omvandla övergripande perspektiv i praktisk handling. Du både deltar i och leder projektgrupper vilket ställer krav på att du känner dig bekväm i att styra och skapa förståelse hos andra. En väl utvecklad förmåga att se helheter, bygga relationer och samverka är en förutsättning för att lyckas i rollen.

Vi kan erbjuda dig ett omväxlande och intressant arbete där varje dag innebär nya utmaningar. Placeringsort är på vårt kontor i Köping.

Låter det som en roll för dig?
Varmt välkommen med din ansökan!


Frågor?
Upplysningar om innehåll i tjänsten lämnas av Lena Dahl-Nielsen, tel. 0221-67 00 82
Upplysningar om innehåll i tjänsten lämnas av Mirja Gångare, tel. 0221-67 00 88


Anställningsvillkor
När du skickar in din ansökan godkänner och samtycker du till att Västra Mälardalens Kommunalförbund behandlar dina personuppgifter enligt GDPR.

Vi undanber oss bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Västra Mälardalens kommunalförbund (VMKF) arbetar för ett utvecklat och fördjupat samarbete mellan medlemskommunerna Arboga kommun, Kungsörs kommun, Köpings kommun och Surahammars kommun. Den grundläggande idén med förbundet är att säkra kompetens­försörjningen, bibehålla en hög kvalitet samt att effektivisera och minska den totala kostnaden för medlemskommunerna.
Läs mer om oss på vår hemsida www.vmkfb.se.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-07-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Västra Mälardalens Kommunalförbund
Hultgrensgatan 4
73185 KÖPING

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Västra Mälardalens Kommunalförbund (org.nr 222000-1578), https://vmkfb.se/jobba-hos-oss
Hultgrensgatan 4 (visa karta)
731 85  KÖPING

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
5815017

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Västra Mälardalens Kommunalförbund

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Västra Mälardalens Kommunalförbund: