Behandlare och gruppledare till Mini-Maria Sandviken
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Sandviken,
Ovanåker,
Gävle,
Hofors,
Ockelbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken,
Gävle eller i
hela Sverige Nu startar länets första Mini-Maria. En mottagning för att öka tillgången till tidiga, samordnade och kunskapsbaserade insatser för unga som befinner sig i eller i riskzon för skadligt bruk eller beroende av alkohol, droger och/eller spel om pengar. Mottagningen erbjuder ett kunskapsbaserat, sammansatt stöd och intensiv öppenvårdsbehandling. Mini-Maria vänder sig till unga och unga vuxna upp till 25 år som bor i Sandviken, Hofors eller Ockelbo kommun samt de ungas närstående. Verksamheten startar som ett treårigt pilotprojekt och kommer att drivas gemensamt av Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun och Region Gävleborg.
Vill du vara med på denna inspirerande resa och tillsammans med oss skapa länets första Mini-Maria?
Hos oss får du:
• ett betydelsefullt arbete där du gör skillnad för våra unga och deras anhöriga
• goda möjligheter till kompetensutveckling via internt lärande och kollegial handledning men även via externa utbildningar
• vara med att bygga upp och forma verksamheten samt utarbeta och utveckla metoder, rutiner och arbetssätt som kan implementeras i övriga länet
• nära och tillitsbaserat ledarskap och extern handledning i grupp en gång i månaden.
Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen
Publiceringsdatum2023-03-20ArbetsuppgifterMini-Maria kommer bestå av ett team om fyra behandlare, varav en med sjuksköterskekompetens. En av behandlarna kommer också att ha en gruppledarroll. Tillsammans med dina kollegor ansvarar ni för att förebygga och behandla skadligt bruk och beroende hos unga, samt vid behov involvera andra verksamheter som behövs för att stärka måendet hos individen. Mini-Maria erbjuder psykosocial behandling och rådgivning med ett tvärprofessionellt och nätverksorienterat synsätt. Alla våra arbetssätt och behandlingsmetoder är evidensbaserade och återfinns i nationellt vård- och insatsprogram samt nationella riktlinjer.
I tjänsten ingår också utåtriktat och informativt arbete för att göra verksamheten känd för alla som har behov av stöd.
Som behandlare kommer du bland annat att:
• ansvara för motivationshöjande samtal och psykosocialt behandlingsarbete
• arbeta utifrån en helhetssyn omkring den unges hälsa och situation vilket innebär att använda screening- och kartläggningsinstrument
• samverka med andra aktörer och vara ett konsultativt stöd.
Här finns även möjligheten att axla rollen som gruppledare. Utöver arbetsbeskrivningen för behandlarrollen kommer gruppledaren att ansvara för att leda och fördela det vardagliga arbetet på mottagningen. Det innebär ansvar för ärendefördelning, leda ärendedragningar och behandlingskonferenser, vara kontakt mot verksamhetens två chefer, samt ha huvudansvar för att forma och driva verksamhetsutvecklingen med utformning av rutiner, årsrapportering och andra övergripande dokument.
KvalifikationerFör att trivas i rollen behöver du ha förmåga att skapa goda samarbeten med såväl unga och deras närstående som samarbetspartners och kollegor. Du är flexibel och kan lätt växla fokus för att lägga krutet där det bäst behövs för dagen och klarar av att i krävande situationer bibehålla struktur och målet i siktet. Det är viktigt att du kan planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt hålla tidsramar. Du har förmåga att snabbt ta dig an och omsätta behandlingsmetodiska kunskaper till praktiskt arbete för att säkerställa evidensbaserat arbetssätt. Vidare tar du hänsyn till det större perspektivet och kan, samtidigt som du förstår din roll, se till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
I rollen som behandlare ska du
• vara utbildad socionom eller inneha annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• inneha flerårig erfarenhet av psykosocialt arbete med unga och deras familjer
• inneha B-körkort.
Har du påbyggnadsutbildning inom området, så som Steg 1 KBT, FFT Funktionell familjeterapi, ACRA är det mycket meriterande men inget krav.
Vid intresse av gruppledarrollen krävs även
• erfarenhet av arbete i ledande positioner
• flerårig erfarenhet av psykosocialt behandlingsarbete och/eller mycket goda kunskaper kring socialtjänstens- och sjukvårdens ansvar- och lagstiftning
• erfarenhet att bedriva verksamhets- och kvalitetsutveckling.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Inför anställning lämnas utdrag ur belastningsregister.
Om du vill veta mer om den här unika möjligheten kontakta oss gärna.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi kan komma att tillämpa löpande urval och intervjuer så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats
https://sandviken.se/arbete-och-karriarInformation till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-04-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "24-23".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Helena Hedman
helena.hedman@sandviken.se 026-24 13 12 Jobbnummer 7568369
Observera att sista ansökningsdag har passerat.