Avtalscontroller till Arbetsmarknadsförvaltningen
Helsingborgs kommun / Controllerjobb / Helsingborg
2025-03-07
Visa alla controllerjobb i Helsingborg,
Bjuv,
Åstorp,
Höganäs,
Landskrona eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Helsingborgs kommun i Helsingborg,
Klippan eller i
hela Sverige Vill du vara med och utveckla och säkerställa att vi gör de bästa affärerna och förvaltar våra avtal på bästa sätt?
Om arbetsplatsen
Framtidens välfärd är vår stora utmaning. För att klara den har vi på arbetsmarknadsförvaltningen ett mycket viktigt uppdrag: Vi ska göra det möjligt för invånare med ekonomiskt bistånd att bli självförsörjande så snabbt som möjligt, men även bidra till att arbetsgivare hittar rätt kompetens.
Vi möter utmaningen med ett brett utbud av vuxenutbildningar och arbetsmarknadsinsatser - och provar nya sätt att arbeta tillsammans med näringslivet, andra förvaltningar, myndigheter och civilsamhället. För att lyckas måste vi våga, testa nytt och hitta smarta lösningar.
Vi är cirka 400 kollegor på förvaltningen, och vår roll är att ge invånare de rätta verktygen så att de kan ta ansvar för sin egen utveckling och försörjning. Dessutom samordnar vi stadens arbete med migrations- och etableringsfrågor.
Arbetsmarknadsförvaltningen söker nu en Avtalscontroller som kommer spela en nyckelroll i att utveckla och förvalta förvaltningens avtal, samt bidra till förbättringar och effektiviseringar av våra processer. I denna nyinrättade roll kommer du att få möjlighet att tillsammans med oss forma hur vi arbetar med avtalsuppföljning och leverantörsrelationer på ett affärsmässigt och hållbart sätt. Du kommer vara en viktig spelare i vårt arbete mot välfärdsbrott i alla delar av dina arbetsuppgifter.
Arbetsuppgifter
I rollen som avtalscontroller har du en central funktion i att säkerställa att förvaltningens avtal hanteras på ett affärsmässigt och hållbart sätt. Ditt arbete kommer att omfatta allt från avtalsuppföljning och analys till processutveckling och omvärldsbevakning. Du kommer att arbeta proaktivt för att identifiera förbättringsområden och säkerställa att våra avtal efterlevs, övriga arbetsuppgifter inom ekonomi kan också förekomma i tjänsten. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:
• Förvaltning och uppföljning av avtal - Leda och samordna arbetet med avtalsuppföljning, säkerställa efterlevnad både internt och externt samt arbeta för en hög avtals- och leverantörstrohet.
• Analys och förbättring - Genomföra analyser av upphandlingar, identifiera utvecklingsmöjligheter och föreslå åtgärder för att optimera avtalsförvaltningen.
• Utveckling av rutiner och processer - Driva utveckling och förbättring av avtalsuppföljningsprocesser samt skapa effektiva arbetssätt för ökad avtalsefterlevnad.
• Omvärldsbevakning och utbildning - Hålla sig uppdaterad om lagstiftning och trender inom avtalsområdet samt utbilda och stödja beställare och medarbetare i avtalsfrågor.
• Avtals- och leverantörshantering - Stödja kravställning vid upphandlingar och fungera som länk mellan förvaltningen och stadens centrala inköps- och upphandlingsavdelning.
• Identifiera och förebygga välfärdsbrott - Analysera avtals- och inköpsdata, följa upp leverantörer och samverka med relevanta aktörer för att upptäcka och förebygga oegentligheter.
Vad vi erbjuder
• En viktig och utvecklande roll i en förvaltning som har stort fokus på hållbar utveckling och effektiva affärsrelationer.
• Möjligheten att arbeta i en stimulerande och flexibel arbetsmiljö där du får vara med och påverka och utveckla hur vi jobbar med avtal och upphandlingar.
• Ett nära samarbete med kollegor, leverantörer och externa aktörer för att säkerställa att våra avtal ger maximal effekt.
• En arbetsplats som värdesätter engagemang, innovation och samarbete för att skapa värde för både våra verksamheter och invånare.
Publiceringsdatum2025-03-07KvalifikationerFör att trivas i rollen ser vi att du har:
• Utbildning och erfarenhet: Eftergymnasial utbildning inom ekonomi, juridik, inköp eller annan relevant utbildning. Erfarenhet av avtalsuppföljning, upphandling eller inköp är meriterande.
• Analytisk förmåga: God förmåga att genomföra analyser av inköp, leverantörer och avtal samt identifiera förbättringspotential.
• Erfarenhet av stora databaser och excel: Van att hantera stora datamängder, genomföra analyser och använda verktyg som Excel och andra system för uppföljning och rapportering.
• Kommunikationsförmåga: Du är en skicklig pedagog och kommunikatör och kan skapa goda relationer både internt och externt, samt ge stöd och vägledning till kollegor och leverantörer.
• Förbättringsorienterad: Du är lösningsorienterad och proaktiv, med förmåga att föreslå nya arbetssätt och se förbättringsmöjligheter i komplexa situationer.
Meriterande:
• Erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor och förståelse för offentlig upphandlingslagstiftning.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden:
https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/Övrig information
I denna rekrytering kommer vi att använda urvalsfrågor, och dina svar tillsammans med ditt CV kommer att utgöra grunden för om du går vidare i processen.
Urval sker löpande under rekryteringsprocessen, men tjänsten kommer inte att tillsättas innan ansökningstiden har löpt ut. Skicka in din ansökan så snart som möjligt om du är intresserad av tjänsten.
Sista dag att ansöka är 23 mars 2025
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Lön enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Helsingborgs kommun (org.nr 212000-1157),
https://helsingborg.se Arbetsplats Helsingborgs stad
Kontakt Interim Ekonomichef
Anna Grönvall
anna.gronvall@helsingborg.se 070-967 10 62 Jobbnummer 9207485