Avtalscontroller

Kristinehamns kommun, Ekonomi- och styrningsavdelningen / Controllerjobb / Kristinehamn
2024-01-31


Visa alla controllerjobb i Kristinehamn, Storfors, Nacka, Degerfors, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Ekonomi- och styrningsavdelningen i Kristinehamn

Nu fortsätter vi att utveckla upphandlingsenheten med en ny tjänst som avtalscontroller.

Trivs du med stort eget ansvar, flexibilitet och med möjligheter till utveckling? Inspireras du av möjligheten att göra goda affärer och skapa värde för skattepengarna? Om svaret är Ja då ska du söka till oss!

Upphandlingsenheten hör till kommunledningsförvaltningens ekonomiavdelning och består av en upphandlingschef och tre medarbetare. I syfte att öka kvalitén ytterligare kommer vi nu att utöka vår enhet med två personer, varav en avtalscontroller.

Upphandlingsenheten ansvarar för kommunens avtalsuppföljning, strategiska upphandlingar och inköpsprocesser i nära samarbete med kommunens förvaltningar och samarbetspartners. Enheten är lokaliserad på kommunledningsförvaltningen, Kungsgatan 30 som ligger centralt i Kristinehamn.

Publiceringsdatum
2024-01-31

Arbetsuppgifter
Det är viktigt att systematiskt följa upp de avtal som kommunen upphandlat, både internt och externt. Vi måste säkerställa att leverantörerna följer avtal så kommunen får det som upphandlats till rätt kvalitet och pris, men även avtalstroheten internt i organisationen.

I din roll som avtalscontroller kommer du att vara spindeln i nätet när det gäller avtalsfrågor både internt inom kommunen och i kontakt med våra leverantörer. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för avtalsuppföljning och ansvar för vårt system för avtalsuppföljning.

Du planerar och koordinerar avtalsmöten såväl internt som med leverantörer, du analyserar, följer upp, dokumenterar och stödjer verksamheterna och övriga upphandlare i den löpande avtalsuppföljningen.

En del av tjänsten innefattar också framtagande och analys av inköpsstatistik som till exempel spendanalyser.

Tillsammans med övriga medarbetare på upphandlingsenheten är du delaktig i att genomföra internutbildningar samt informera och utbilda det lokala näringslivet avseende avtalsfrågor.

Då tjänsten är nyinrättad så finns det goda möjligheter att vara en del i utformandet av den.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av uppföljning av avtal, gärna inom offentlig sektor och av upphandlingar enligt LOU (Lagen om offentlig upphandling). En annan lämplig bakgrund kan vara ekonom/controller. Noggrannhet och ett intresse för siffror är bra egenskaper.

Du bör ha relevant utbildning och erfarenhet inom området, gärna en akademisk utbildning inom ekonomi, juridik, IT, eller annan utbildning och/eller erfarenhet som är relevant. Du behöver behärska Officepaketets olika delar och ha goda kunskaper i Excel och i att arbeta i IT-system. Erfarenhet av upphandlingsverktyget Mercell Tendsign samt analysverktyg för avtalsuppföljning och/eller ekonomisystem är meriterande.

Som person har du ett affärsmässigt sinnelag, är nyfiken, kreativ och analytisk. Du är strukturerad i ditt arbetssätt och i din kommunikation och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du kan ta ett självständigt ansvar för ditt arbetsområde.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, och vi uppskattar ärlighet och social kompetens. Prestigelöshet, noggrannhet med ordning och reda är viktigt i denna roll samt att du kan samverka och skapa goda relationer.

B-körkort är meriterande då kortare resor kan förekomma i tjänsten.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C168848".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristinehamns kommun (org.nr 212000-1868)

Arbetsplats
Kristinehamns kommun, Ekonomi- och styrningsavdelningen

Kontakt
Upphandlingschef
Erik Lagerblad
0550-88038

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Kristinehamns kommun, Ekonomi- och styrningsavdelningen
Senaste upphandlingen: Livsmedel 2023

Jobbnummer
8434192


Prenumerera på jobb från Kristinehamns kommun, Ekonomi- och styrningsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristinehamns kommun, Ekonomi- och styrningsavdelningen: