Avdelningschef

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd / Administratörsjobb / Skellefteå
2025-02-28


Visa alla administratörsjobb i Skellefteå, Robertsfors, Piteå, Norsjö, Vindeln eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd i Skellefteå, Stockholm eller i hela Sverige

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) söker en erfaren avdelningschef som vill vara med och förmedla kunskap för att barn ska få en trygg uppväxt och bra relationer till sina föräldrar.
Välkommen till oss
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet med ansvar för föräldraskapsstöd, familjerådgivning och den familjerätt som ligger under kommunernas socialnämnder. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt och har även uppdraget att ge internationellt adopterade stöd i samband med ursprungssökning. Myndighetens målgrupper är yrkesverksamma och beslutsfattare i kommuner, regioner och civilsamhället, samt i allt större utsträckning familjer och individer.
I all vår verksamhet främjar vi barnets rättigheter som de uttrycks i barnkonventionen. På MFoF är vi överens om att lika villkor och jämställdhet är en del av vår gemensamma värdegrund och något som ska råda i familj, samhälle och arbetsliv. 2022 blev MFoF också Sveriges första hbtgi-certifierade myndighet.
MFoF erbjuder ett samhällsviktigt och engagerade arbete på en intressant och dynamisk arbetsplats. Vi söker nu avdelningschef för kommande avdelning som kommer ha en inriktning mot familjerätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som avdelningschef har du det övergripande ansvaret för myndighetens verksamhetsområde familjerätt. Du har verksamhets-, personal-, budget-, och arbetsmiljöansvar för din avdelning. Som medlem i stab och ledningsgrupp tar du ansvar tillsammans med övriga kollegor, att myndigheten uppfyller sitt uppdrag. I ditt arbete innebär det att leda arbetet med att integrera dessa perspektiv i avdelningen och i dina medarbetares arbete. Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är:
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat bestå av följande:
leda avdelningen som består av ett tiotal medarbetare
genomföra medarbetarsamtal och lönesättande samtal samt ha ansvar för arbetsmiljöuppgifter för underställd personal
driva verksamheten på ett effektivt och rättssäkert sätt
planera, utveckla, samordna och följa upp verksamhetsfrågor
ta del av underlag, fungera som bollplank, vägleda och ta inriktningsbeslut rörande MFoF:s nationella uppdrag
ansvara för leveranser av hög kvalité inom ditt verksamhetsområde och ta fram analyser av strategiskt viktiga utvecklingsområden
fatta beslut i frågor där det finns olika intressen eller ståndpunkter
bidra till att myndighetens omvärldsbevakning får genomslag
tillse att styrdokument, beslutade prioriteringar och andra beslut får genomslag
ha kontakt med regeringskansliet och andra samverkansparter i frågor om framtida och nuvarande regeringsuppdrag
Ansvarig för att, bearbeta och att myndigheten genomför de regeringsuppdrag vi blir tilldelade.
Följa upp prestationer och resultat, även vad gäller personalanvändning och arbetsmiljö, och ansvara för att myndigheten lämnar redovisning och rapporter enligt författningar och uppdrag
Arbete inom områdena familjerätt, familjerådgivning eller någon annan av MFoFs verksamhetsområden samt officiella statistik

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har:
Akademisk examen från högskola eller universitet inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap eller annat område som vi bedömer relevant
Mångårig erfarenhet av chefskap i offentlig sektor inkluderat personal- och arbetsmiljöansvar
Kunskap om den lagstiftning och övriga regelverk som styr den statliga myndigheter
Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska i tal och skrift
Goda kunskaper i Officepaketet

Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av arbete på statlig myndighet
Erfarenhet av arbete inom familjerätt/familjerådgivning/ officiell statistik eller någon annan erfarenhet av MFoF:s verksamhetsområden
Erfarenhet av att leda arbetsgrupper på distans
Kunskap om lagstiftning som är relevant inom MFoF:s verksamhetsområde
Förståelse för skillnaden mellan den statliga förvaltningen och kommun/region
Kunskap eller förståelse för vad det innebär att ta fram underlag för beslutsfattande på nationell nivå

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i denna roll behöver du både på egen hand och tillsammans med andra finna konstruktiva lösningar som utvecklar verksamheten. Du är självständig och driven, men också prestigelös och har mycket god samarbetsförmåga. Du lyssnar in olika perspektiv och finner snabbt kärnan i komplexa frågeställningar. Du är kommunikativ och har god förmåga att entusiasmera dina medarbetare. Du står för ett utvecklande ledarskap som innebär att dina medarbetare ges stort utrymme att ta ansvar för det operativa genomförandet. Som representant för myndigheten är du förtroendeingivande, har omdöme och har förmågan att bygga tillitsfulla relationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-21
Skicka ditt cv och personliga brev (pdf-format). Ange dina initialer och AD 2025-360 i ämnesraden.
E-post: info@mfof.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AD 2025-360".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Myndigheten För Familjerätt och Föräldraskapsstö (org.nr 202100-4169)
Nygatan 40B (visa karta)
931 31  SKELLEFTEÅ

Arbetsplats
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd

Kontakt
HR- specialist
Nour Gustafsson
nour.gustafsson@mfof.se
010-350 52 27

Jobbnummer
9195165

Prenumerera på jobb från Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd: